Myth

Filmskaparna om nya Frost-filmen

  • Disney+
Filmtopp
26 februari 2021 kl. 16:02

Så kom Myth: A Frozen Tale till liv.

I dag har en ny film i Frost-världen landat på Disney+ "Myth: A Frozen Tale". Det är en visuellt slående kortfilm som hämtar element från den älskade filmserien och skapar en sorts "Fantasia" för 2020-talet.

Frost blev en omedelbar dundersuccé när den såg världens ljus 2013. Barn världen över trollbinds fortfarande av sagan om systrarna Elsa och Anna, något varenda småbarnsförälder kan vittna om.

Nu har Disney släppt en kortfilm som expanderar Frost-universumet ytterligare, nämligen Myth: A Frozen Tale. Precis som titeln indikerar är det filmseriens mytologi som står i fokus. Och i filmen, som finns tillgänglig på Disney+, ser vi hur en familj samlas för en sagostund.

Som ett trollspö dras över historien kastas vi in i en magisk värld där de olika elementen jord, vatten, vind och eld sveper runt till stämningsfull musik. Men där finns också ett femte element som är som en blandning mellan alla de andra.

Kortfilmen i sig är en sprudlande visuell upplevelse skapad för VR, men den gör sig också alldeles utmärkt i 2D vilket är det format vi ser på streamingtjänsten.

Filmtopp närvarade på en frågestund där Jeff Gipson (regissör) och Brittney Lee (produkionsdesign) berättade om sitt arbete och sin vision med filmen.

MER LÄSNING: 11 filmer du måste se på Disney+ Star!

Jesse James kommer på besök.

Jeff Gipson, som tidigare gjorde bolagets första VR-kortfilm "Cycles", arbetade på Frost 2 när filmens regissör Jennifer Lee frågade om han ville göra en kortfilm i Frost-värden:

– Jag blev väldigt uppspelt, men också nervös eftersom Frost innehåller några av våra mest älskade karaktärer. Jag ville skapa någonting som skulle göra filmserien rättvisa. 

Gipson berättar hur mycket han älskade när hans föräldrar berättade sagor för honom när han var liten. Särskilt var det en fantastisk släkthistoria hans pappa brukade berätta som han fann inspirerande. Inte minst eftersom den involverade en världsberömd revolverman.

– Under 1860-talet levde min familj en dags ridtur från Kansas City. När de hade jobbat klart på gården brukade min gamel-gammel-gammel-gammelfarfar rida ner till floden för att leka med sina vänner. En dag när de gjorde detta, såg de två siluetter komma ridandes mot dem, närmare och närmare. Pojkarna blev rädda och gömde sig bland pilträden medan ryttarna red fram till deras hästar. På den tiden, om du såg två ryttare komma mot dig, var du inte säker på om de var goda eller onda. 

–  När pojkarna såg hur de två ryttarna bytte sina hästar mot deras tänkte de "dessa hästar är vårt livsbröd, vi behöver dem för att sköta farmen!". Men så fort ryttarna försvann sprang de fram till de nya hästarna och såg att de var mycket bättre än deras gamla. Det fanns en lapp knuten i ena hästens man där det stod "Tack för hästarna grabbar - JJ". Självklart var den enda "JJ" som red runt dessa trakter på denna tiden Jesse James.

– Jag minns hur den här historien fick mig att känna mig. Känslan av undran, denna legendariska västernfigur som integrerade med min familj. Det var riktigt inspirerande. Så när det kom till Myth: A Frozen Tale började jag tänka på den här typen av sagohistorier skulle ha sett ut om du växte upp i Arendal.

Slagverk med sten och jord.

Myth A Frozen Tale
"Myth: a Frozen Tale". Foto: Disney+.

Jeff berättar om hur han tänkte på elements andar i "Frost 2" och hur de hade kunnat se ut om de var en del av en grafisk VR-värld inspirerad av klassiska Disney-filmer som "Fantasia" och "Dumbo" och traditionella popup-böcker. Det var så han kom i kontakt med Brittney Lee, som bland annat jobbat med "Vaiana", "Frost" och "Zootropolis" och som har just den visuella känsla han var ute efter.

Brittney: Jag ville omedelbart verkligen arbeta med det här projektet och blev superglad över att få chansen över att dyka ner i "Myth"-världen. En av de första sakerna vi behövde bestämma oss för var hur vi skulle stilisera en värld som redan är så pass stiliserad som Frosts. VI bestämde oss för att kika på några av de influenser som Frost hade från starten. Ett stort namn var Eyvind Earle och hans arbete med Törnrosa.

Brittney: En annan sak som vi visste att vi verkligen behövde göra var att bygga vårt egna språk för elementens andar. De hade redan sina egna färgpaletter från Frost 2, men vi bestämde oss för att vi ville pusha lite till och göra varje ande väldigt definitiv i sin färg och formspråk. 

En annan utmaning med filmen var själva soundtracket. Filmens kompositör, Joseph Trapense, var med från start och lät sig inspireras av framförallt "Peter och vargen" och "Fantasia".

Jeff: Jag gav honom en pitch om musiken och harmonin, elementen och deras dualitet. Varje element både protagonistiska och antagonistiska karaktärsdrag. En häftig grej jag kommer ihåg var när Joe visade ett klipp där en slagverkare verkligen använde stenar och jord för att skapa trumtakterna i jord-andens soundtrack.

Vilka var de stora utmaningarna med att göra "Myth a Frozen Tale"?

Brittney: För mig var det att komma in i VR-världen, jag har aldrig testat något sådant innan. Det var definitivt saker jag behövde lära mig en del nya grejer och glömma några gamla. Det är ett annat djup i synfältet i VR, så vi behöver verkligen fundera på hur vi skulle få det hela att gå ihop för streamingpubliken.

MER LÄSNING: Klarar du vårt kluriga Disney-quiz?

 

 

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL