Hur Star Wars förändrade filmindustrin

Hur Star Wars förändrade filmindustrin

Uppdaterad 07 juli 2021 kl. 12:30 | Publicerad 13 december 2016 kl. 16:00

Star Wars tar in merchandise-tänket till filmindustrin.

Star Wars

Det är både svårt och enkelt att se hur Star Wars-serien har förändrat Hollywood och egentligen kanske hela filmbranschen. George Lucas "rymdopera", som han poetiskt kallar sitt sci-fi-äventyr, var en storsatsning som ingen studio ville ta i förrän Fox gick med på att finansiera projektet. Ironiskt nog var Disney ett av de bolag som tackade "nej" till det 11 miljoner dollar (på den tiden) dyra projektet för att senare köpa det av George Lucas för över 4 miljarder dollar.

Trots att Fox gick med på att betala för filmen hade studion inte mycket tro till projektet. Star Wars släpptes den 25:e maj och visades blygsamt nog på mindre än 32 biografer under premiärdagen. George Lucas själv drog med sin fru till Hawaii för att gömma sig undan fiaskot han trodde väntade honom. Han kunde verkligen inte ha haft mer fel. Filmen blev en sensation och antalet biografer som visade filmen i USA, och så småningom världen över, ökade enormt. Till slut visades Star Wars i över ett år bara i USA och skulle till och från gå upp på vita duken ända in på 80-talet.

Filmvärlden, framför allt filmbranschen, var förändrad för all framtid. Star Wars kännetecknar nämligen den allra första gången som en filmstudio valde att satsa på merchandise. Dockor började säljas i enorma mängder och planscher, leksaker, täcken och hushållsartiklar skulle plötsligt innefatta motiv från filmserien. Världen hade Star Wars-feber. Merchandise som idag är alldeles självklart för oss måste 1977 först ha känts väldigt konstigt. Men vart tog då alla försäljningsintäkter vägen? Jo, rakt ner i George Lucas ficka, för det var nämligen så att när frågan om merchandise kom upp i förhandlingarna med Fox, så sa helt enkelt studion "ta rubbet!". De hade aldrig kunnat drömma om att efterfrågan skulle bli så stor.

70-talet var det decennium som "räddade" Hollywood. Framför allt fick sig den klassiska "skurk vs hjälte" dramaturgin en ordentlig utveckling. Antihjälten blev ett faktum, vilket vi också kan se spår av i Star Wars i den klassiska "Han sköt först"-debatten. I originalklippningen tyder allt på att det var Han Solo som först sköt mot Greedo, något som passade dåtidens mer komplexa anti-hjältementalitet, men i Lucas remastrade version från 1997 är istället detta ändrat till det motsatta.

Under 70-talet hade skräckfilmer som Exorcisten och Hajen väckt intresset för bio igen i USA, men Star Wars definierade den typen av film som biobesökarna ville se – storslagen eskapism. En underdoghjälte som reser sig och blir hjälten som till slut besegrar allt ont i världen. Känns formatet igen? Självklart och egentligen är det inte så att Star Wars uppfann hjulet på nytt. Mycket i Star Wars var unikt men berättarmässigt påminde filmen folket om vad det var som var så bra med Hollywood från början.

Den stora elefanten i rummet när det gäller Star Wars är vad filmen gjorde för sci-fi genren. Kom ihåg att detta är före filmer som Alien, Blade Runner, E.T. och Star Trek. Tidigare samma år som originalfilmen släpptes hade den senaste James Bond-filmen Älskade Spion haft premiär. Efter framgångarna som rymdäventyret fick ändrade producenterna omedelbart nästa film från Ur Dödlig Synvinkel, som från början var planerat, till Moonraker. 007 skulle helt enkelt ut i rymden och hur bra det egentligen blev är upp till var och en att avgöra.

Fox studio var från början tveksamma till att över huvud taget göra första Alien-filmen, men direkt efter framgångarna med Star Wars, beslutade sig bolaget snabbt för att fortsätta med sci-fi och de var långt ifrån ensamma. Förutom Star Trek-universumet, som utvecklades enormt efter Star Wars, så skulle fler regissörers projekt som till exempel Paul Verhoevens Total Recall eller Starship Troopers, inspireras av sci-fi-vågen som uppstått decennier tidigare. Även serier, både då och nu, har desperat försökt att fånga känslan av ett oändligt men ändå förenat universum. Battlestar Galactica eller Stargate är bara något exempel. I Sverige hade vi vår eget lilla sommarlovsprogram Vintergatan 5a, en tydlig hyllning till både Star Wars och Star Trek.

Summa summarum, så måste Geroge Lucas ses som en innovatör och entreprenör. Det sista jag tänker nämna som på vissa sätt också är bland det största rymdserien faktiskt utvecklade och tog framåt är tekniken. Specialeffekter, ljud, miniatyrarbete, kamerainställningar och inte minst green/blue screen-tekniken. Lucas fortsatte in på 2000-talet att pusha tekniken framåt och var bland de ledande regissörerna som först talade gott om digital kamerateknik på 90-talet.

När originalfilmen Star Wars släpptes, populariserades blue screen-användadet, en teknik som helt enkelt går ut på att filma mot en färgbakgrund och totalt ersätta den med en annan bild, förslagsvis en rymdbakgrund. Tekniken har funnits sen långt tillbaka men kanske inte fullt ut hittat sin rätta plats i världen förrän Lucas introducerade den som huvudteknik för att få rymdskeppen att flyga omkring i den faktiska rymden.

Vi är alla barn av Star Wars, kanske mer eller mindre ändå. Vare sig du intresseras av specifikt sci-fi-filmer eller kanske action så har rymdserien inspirerat de flesta genrerna. Jag talade tidigare om den dramaturgiska påverkan filmen hade och om den så kallade "hjälteresan", en karaktärs resa från att vara ingenting till att bli universums räddare. Det är långt ifrån ett tänk som enbart stannade inom sci-fi-genren.

Summerar man filmhistorien som helhet så kommer första Star Wars-filmen alltid att hamna bland de filmer som förändrade branschen och världen mest. Det är få gånger genom historien som en enstaka film haft så mycket makt och påverkan. Det kanske förklarar varför Disney till slut kröp till korset och erbjöd en fantasisumma på över 4 miljarder dollar för att köpa rättigheterna till rymdsagan. George Lucas är och förblir ett odödligt namn i filmhistorien – med all rätt!

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL