Watchmen

"Watchmen" (säsong 1)

• 9 x 60 min
  • Action, drama, sci-fi
Uppdaterad 05 januari 2020 kl. 14:01 | Publicerad 16 oktober 2019 kl. 18:10

"Watchmen" kan mycket väl bli årets bästa nya tv-serie

I en tid när reboots, remakes och revivals står för det allra mesta av vår film- och tv-underhållning, kommer "Watchmen" plötsligt att måla om kartan för hur man kan ta ett befintligt verk och göra det till sitt eget – samtidigt som det helt och hållet är beroende av originalet. Damon Lindelofs nya HBO-serie lyckas nämligen förvalta arvet från Alan Moores och Dave Gibbons hyllade seriealbum på ett sätt som kommer att få en helt ny generation att kasta sig över den.

Damon Lindelof
    Regina King, Jeremy Irons, Tim Blake Nelson, Jean Smart, m.fl.
Regina King i "Watchmen".
Regina King i Damon Lindelofs nya HBO-serie "Watchmen". Foto: HBO Nordic

För att reda ut något som för vissa fortfarande kanske känns oklart. Zack Snyders långfilm med samma namn, var en adaption av Allan Moores och Dave Gibbons seriealbum där vissa delar av storyn, särskilt slutet, ändrades då det ansågs i princip omöjligt att återskapa. Damon Lindelofs (The Leftovers, Lost) nya serie baseras helt och hållet på berättelsen från 1986, men utspelar sig 33 år senare och kommer alltså inte dra samma historia igen... utan istället vara en helt ny "fortsättning".

Handlingen i Lindelofs Watchmen utspelar sig alltså 2019, men i samma gamla värld där superhjältar dök upp under 1940- och 1960-talen för att exempelvis hjälpa USA i sin krigföring och i vilken en gigantisk, utomjordisk bläckfisk mördade halva New Yorks befolkning i slutet av 80-talet. Vi får framför allt följa polisen Angela Abar (Regina King), som under julaftonsnatten tre år tidigare, nästan mördades (likt alla hennes kollegor) av en maskerad terroristkult, sprungen ur Ku Klux Klan, med målet att utrota stadens poliskår.

Efter händelsen värvas nya poliser, som tillåts bära mask och använda hemliga identiteter under sin brottsbekämpning. För andra poliser är däremot maskering förbjudet, ännu ett arv från de gamla 80-talsdagarna. Startskottet på vår berättelse blir när en polis plötsligt hängs från ett träd och en FBI-agent (en karaktär som har starka kopplingar till originalverket från 1986) kommer dit för att utreda mordet.

"Watchmen".
"Watchmen". Foto: HBO Nordic

Det är kanske inte ett måste, men till och med Lindelof själv har sagt att man som tittare troligtvis kommer att tjäna på att åtminstone läsa igenom Wikipedia-sidan om Watchmen. Kommer du in som helt ny till den här världen, kommer det fortfarande att bjudas på en visuellt slående och skådespelarmässigt fantastisk underhållning. Troligtvis kommer du, efter ett par avsnitt, vilja kasta dig över seriealbumen (om du inte redan gjort det innan) och göra en genomgående research.

Med tanke på att det fortfarande finns tre avsnitt kvar, som inte finns tillgängliga för recension, kan det mycket väl sluta med full pott men baserat på två tredjedelar av säsongen känns en stark fyra av fem självklar. Om du gör din läxa kan det mycket väl bli årets bästa nya serie.

För mer läsning, se vår lista över de bästa serierna 2019.