Serie: ”Catherine the Great” (säsong 1)

Skapare: Nigel Williams, Philip Martin

Med: Helen Mirren, Jason Clarke, Rory Kinnear, m.fl.

Genre: Drama, historia

Längd: 4 x 60 min

Distributör: HBO Nordic

Vi har blivit riktigt bortskämda med ett gäng fantastiska miniserier på sistone, där HBO själva exempelvis ligger bakom publikfavoriten "Chernobyl". När det kommer till den senaste i raden av påkostade och ambitiösa miniserier, "Catherine the Great", kommer det nog tyvärr bli allt annat än tittarsuccé.

Det är givetvis inte helt schysst att jämföra Catherine the Great med Chernobyl, som trots allt klättrat upp i toppen på listan över IMDb:s bästa serier, men de utspelar sig båda i Ryssland, har valt att låta sina skådespelare prata engelska utan brytning, är baserade på verkliga händelser, har stort fokus på tidsenliga kostymer och sceneri, består av korta säsonger på fyra respektive fem avsnitt och är skapade av HBO. Det finns med andra ord fler gemensamma nämnare än faktumet att de båda råkar vara miniserier som släppts under 2019.

Snyggt, välgjort och tråkigt.

På ytan är Catherine the Great fantastisk. Alltså bokstavligt talat på ytan. Miniserien ser helt fantastisk ut. HBO har lärt sig efter Game of Thrones-åren hur man skapar kostymer och scenerier, som osar lyxproduktion. Vilket troligtvis är precis den känsla man vill förmedla, med tanke på att Katarina II var en särskilt lyckad kejsarinna över Ryssland. Med sina 34 år vid makten är hon än idag den kvinna som suttit längst på den ryska tronen, en tid som hon dessutom spenderade med att utöka sitt rikes gränser.

Det är därför lite tråkigt att se hur manuset kokar ned hennes 34 år vid makten till att i grund och botten ha handlat om hennes komplicerade förhållande med furste Grigorij Potemkin. Det är snarare hans historia och utveckling vi får följa. Medan hon mest "sitter hemma" i palatset och väntar på att mannen hon önskar att hon kunde vara med skulle komma hem från krigen hon skickat iväg honom på.

"Catherine the Great".
Jason Clarke och Helen Mirren i "Catherine the Great". Foto: HBO Nordic

Jason Clarke och Helen Mirren gör visserligen sina roller som Potemkin och Katarina II väldigt bra, men manuset känns ofta ganska onaturligt och som taget rakt ur en Wikipedia-artikel eller möjligtvis direkt från deras många brev mellan varandra. Vilket under de fyra timmarna vi får spendera med Katarina II tyvärr blir rätt tråkigt. Snyggt, estetiskt välgjort, men tråkigt.

För någon som verkligen gillar romantiska kostymdrama-filmer eller serier, finns det fortfarande en hel del här att hämta. Men det har ofta gjorts bättre och mer gripande förr. För någon som hoppats få lära sig mer om "Catherine the Great", och hennes drygt 34 år vid makten av ett av den tidens mäktigaste länder i världen, finns det inte mycket att hurra över här.

Se istället någon av titlarna på vår lista över de bästa serierna från 2019.