Share på HBO

Share (2019)

• 1 tim 27 min
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 29 juli 2019 kl. 19:07

Utmärkt som diskussionsunderlag, men inte som spelfilm.

”Hur mycket drack jag igår egentligen?” En fråga som många säkert har ställt sig åtminstone någon gång i livet. 16-åriga Amanda, spelad av Rhianne Barreto, ställer sig definitivt frågan när hon vaknar upp utomhus efter en vild kväll i det nya HBO-dramat Share.

Pippa Bianco
    Pippa Bianco
    Rhianne Barreto, Charlie Plummer, Poorna Jagannathan m.fl.
En kvinna går i en skolkorridor i Share.
Ur spelfilmen SHARE: Foto: HBO Nordic.

Men frågorna tar tyvärr inte riktigt slut där – det visar sig nämligen att mycket hann hända under den blackout hon hade och några dagar efter festen börjar filmklipp på vad som ser ut att vara ett övergrepp på Amanda cirkulera bland vännerna och på skolan.

"Share" räds inte för att ta upp det obekväma. Tvärtom, den stannar i det och blir bättre genom det. Amanda väljer att berätta vad som har hänt och mellan polisförhör och psykologmöten får vi dels se ett känslosamt porträtt som på ett hyperrealistiskt vis skildrar ett övergrepp men också hur svårt det kan vara för dagens unga, där allt dokumenteras, sprids och kommenteras. För att inte tala om den victim blaming, som tar plats i både dramat och i vårt samhälle i stort, och vilket knytnävsslag i magen det givetvis är.