Avengers: Infinity War

Avengers: Infinity War (2018)

• 2 tim 29 min
  • Action
03 december 2019 kl. 12:12

En maxad actionrulle gjord för fansen.

Avengers: Infinity War gör skäl för namnet. Marvels ”all star-team” av superhjältar levererar den kanske hittills mest actionspäckade filmen i franchisen. Det bjuds på en visuell fest av effekter i ett rafflande tempo som passar hand i handske med IMAX-formatet.

Anthony Russo, Joe Russo
    Christopher Markus, Stephen McFeely
    Josh Brolin, Elizabeth Olsen, Scarlett Johansson, Chris Evans, Tom Holland, Chris Pratt, Chris Hemsworth, Robert Downey Jr. m.fl.
Josh Brolin som Thanos i Avengers: Infinity War.
Josh Brolin som Thanos i Avengers: Infinity War. Foto: Marvel.

Trots alla tidigare konflikter och meningsskiljaktigheter (Captain America: Civil War) tvingas The Avengers enas och bilda en allians med många av superhjältarna från de tidigare filmerna. Anledningen till den gigantiska mobiliseringen är den mäktiga titanen Thanos, som är ute efter de sex evighetssternarna. Han och hans följe hotar bokstavligen hela universum och har genom sina förödande attacker under jakten på stenarna redan utplånat både stora samhällen och superhjältar. Genom att bli herre över alla stenarna blir han härskare över universums öde och detta måste till varje pris stoppas.

Avengers: Infinity War är en uppföljare till The Avengers (2012) och Avengers: Age of Ultron (2015), plus en mängd andra fristående Marvelfilmer. Det är därmed en nödvändighet att ha sett de andra filmerna för att kunna hänga med i racet. Vi på Filmtopp har även rangordnat alla tidigare filmer i Marvels universum, så kallat MCU, i vår artikel Marvels filmer sämst till bäst  MCU rankade.

Avengers: Infinity War går verkligen undan. Trots att filmen är två och en halv timme lång finns det alltid något som underhåller. En av filmens styrkor är hur den lyckas väva samman alla parallella historier och karaktärer till en välbalanserad tråd. Det hade lätt kunnat bli rörigt, men tack vare de tidigare filmerna behövs ingen djupare introduktion av karaktärerna. I stället vigs nästan all tid till action med en gnutta humor från diverse sidekicks.

En annan sak som gör att det är lätt att hänga med i svängarna är också filmens stora minus, själva handlingen. Det är en extremt enkel historia som inte universums bästa effekter kan trolla bort. Flera partier är på tok för förutsägbara och det bjuds inte på några större överraskningar. Att på förhand kunna förutse utgången tar tyvärr bort en hel del av upplevelsen.

Filmens final är det bästa partiet och det är här som alla superkrafter på allvar gör sig till känna. Det sparas verkligen inte på något. En och annan biobesökare kommer att ruskas om ordentligt. Är du ett stort Marvel-fan kommer du förmodligen att älska den här filmen och har du möjlighet, se den på IMAX-duk. Då spelar det ingen roll hur tunn handlingen är eller att det tidigare har gjorts 18 filmer i exakt samma anda.