Yalda

Yalda – Förlåtelsens natt (2020)

• 1 tim 29 min
Uppdaterad 11 december 2020 kl. 11:12 | Publicerad 05 november 2020 kl. 16:11

Vem avgör ens öde?

Massoud Bakshis ”Yalda” visar en iransk kvinnas kamp för sina rättigheter, men reflekterar egentligen den större kampen för de iranska kvinnorna. Den som sträcker sig över generationer, och här når sin kulmen i bästa sändningstid.

Massoud Bakhshi
    Massoud Bakhshi
    Sadaf Asgari, Behnaz Jafari m.fl.

Den fiktiva dokumentären "Yalda" är baserad på verkliga händelser. I centrum är 22-åriga Maryam, dömd till döden anklagad för att vara ansvarig för makens död. Det enda sättet för henne att undslippa sitt öde är att be hans familj om förlåtelse. Maryam måste därför enligt iransk lag sitta i live-TV och vädja för sitt liv inför makens dotter Mona, och tusentals tittare.

I verklighetens Iran är det många kvinnor som delar öde med Maryam. Att avsluta sitt liv i bästa sändningstid. Tänk er Bingolotto med en blodvinst istället för pengar eller att utröstningen i Idol leder till någons död. En bisarr form av underhållning, minst sagt, och en verklig version av den glamourösa intervjun innan slåttern i Hungerspelen. En programledare sitter nämligen mellan Maryam och Mona under hela konfrontationen och ställer frågor om händelsen och deras relation mellan varandra.

Filmen följer med framför och bakom kameran. Framför är vi åskådaren tillsammans med resten av publiken och skapar oss en bild av Maryam. Om huruvida hon borde benådas eller inte. Bakom kameran ser vi istället Maryams mamma och ett produktionsteam som försöker styra Maryam och Mona i rätt riktning. För det måste ju bli ett bra TV ändå. Filmens titel är baserad på den iranska högtiden Yalda, den längsta natten, som infaller samma dag som Maryams öde avgörs, och trots det måste firas i programmet.

”Yalda” visar den iranska kvinnans marginalisering från olika kvinnors perspektiv. Maryam, hennes mamma och dottern Mona är några av dessa, och symboliserar nog kvinnor i samma åldersgrupper och klasser i resten av samhället. De har olika historier att berätta och agerar i motstånd till varandra, trots att de i slutändan delar samma öde.

För mer läsning --> Se vår lista med årets bästa filmer!