Wind River

Wind River (2017)

• 1 tim 46 min
Uppdaterad 09 december 2019 kl. 10:12 | Publicerad 08 januari 2018 kl. 20:01

Modern western av bästa rang

Taylor Sheridan, som tidigare skrivit manusen till Sicario och Hell or High Water, ger oss, med Wind River, ytterligare en film som kan liknas vid en modern western, där landskapets ogästvänlighet endast överträffas av människors onda gärningar.

Taylor Sheridan
    Taylor Sheridan
    Jeremy Renner, Elizabeth Olsen, Graham Greene, Kelsey Asbille, Gil Birmingham m fl.

Cory (Renner) arbetar för United States Fish and Wildlife Service i Wyoming som jägare av rovdjur, vargar och pumor. Han inkräktar därmed på människors områden. En dag, när han jagar i indianreservatet Wind River, finner han kroppen av Nathalie Hanson (Asbille), en ung indiankvinna. Hon har blivit våldtagen och sprungit barfota genom de extremt låga temperaturerna tills hon dött, flera kilometer från närmaste bebyggelse. FBI skickar den oerfarna agenten Jane Banner (Olsen) att utreda dödsfallet. Cory känner flickan och hennes familj, så han hjälper till med utredningen, som hämmas av byråkrati. Banner kan inte tillkalla hjälp av fler FBI-agenter och sheriffen (Greene) har sex biträden för att patrullera ett område som är större än Gotland. Men Cory har jagat många rovdjur och är personligt motiverad att ta reda på sanningen. Medan Banner och sheriffen utför sin utredning, börjar Cory följa det spår som ledde till att en ung kvinna blev våldtagen och jagad till döds.

Taylor Sheridan har även skrivit manusen till Sicario och Hell or High Water. Wind River är sista delen av en trilogi som kallas American Frontier Trilogy. ”Frontier” är ett ord som används för att beskriva gränsområdet för nybyggare. Även om alla filmerna utspelar sig i modern tid, bär de stora likheter med western-filmer, som utspelar sig i dessa gränsområden. Filmerna handlar om hur orättvisor i samhället har lett till att individer får ta saker och ting i egna händer. Sheridan gör dock detta på ett sätt som problematiserar samhällets orättvisor istället föratt hylla handlingskraftiga individer, som exempelvis Dirty Harry-filmerna.I Wind River belyser Sheridan hur urbefolkningen i USA fortfarande är orättvist behandlad. Sheriffen har inte resurser att utföra en ordentlig utredning.

Först verkar det som att sheriffen är nonchalant. När det sedan visar sig att han burat in många bovar i området, står det klart att det faktiskt handlar om resurser. Den gröna FBI-agenten kan inte heller utföra en utredning, då kvinnan som dött dog till följd av klimatet, inte den eller de män som våldtog henne. Filmen är baserad på verkliga händelser och underdriver faktiskt den byråkratiska mardröm som en mordutredning på ett indianreservat är. Så medan Sicario tog upp kartellernas terrorvälde och Hell or High Water tog upp bankernas makt över den lilla människan, tar Wind River upp byråkratisk orättvisa. Dessa orättvisor, som ligger som teman i Sheridans filmer, gör att filmerna har starka budskap.

Landskapsbild från Wind River

De är, så klart, även mycket bra filmer i övrigt. Landskapet och klimatet, som är ogästvänligt, är som en karaktär i sig i Wind River. Det är inte lätt att leva i området. Det påverkar människornas psyke till en sådan grad att det blir som en katalysator till både det som händer och det som hänt i filmen. Trots att detta är en film som hade en låg budget, rekommenderar jag att ni ser den på bio, där de vackra landskapen kommer till sin fulla rätt i fotot.

Jeremy Renner är kanske mest känd som Hawkeye i The Avengers. Det brukar skojas rätt friskt om hur fånig denna karaktär, vars enda talang är med pil och båge, ser ut bredvid superhjältarna. När det kommer till lågbudgetfilmer som Wind River misstänker jag dock att Renners namn står högt på mångas ringlistor. Han är en mycket produktiv skådespelare. I större produktioner spelar han oftast biroller. I lågbudgetproduktioner har han dock ofta huvudrollen. Och han gör det så bra. I Wind River spelar han en skicklig och stoisk jägare. Hans uppförande är ofta professionellt och lågaffektivt. Trots detta är han en karaktär med ett stort emotionellt djup. Vi anar hela tiden att hans motivation är än mer personlig än vi först får veta. Scenen där vi får veta hans sanna motivation gör Jeremy Renner till en Oscarskandidat, i mina ögon.

Jeremy Renner i Wind River

Precis som i de western-filmer som inspirerat denna thriller, är våldsamma konfrontationer oundvikliga. Detta är dock ingen actionfilm. Sheridan förskönar inte våldet, som alltid är brutalt, explosivt och lika ofta distanserat som intimt. Så känsliga tittare varnas.

Wind River är en film som är både en thriller och en modern western. Fast att säga att det är en blandning mellan de två skulle vara felaktigt. Jag skulle mer säga att det är modern western och en väldigt bra thriller. Det tematiska budskapet och de starka känslor det förs fram genom gör att jag måste påstå att detta är en av de bättre filmerna jag sett på länge. Gå bara inte och se den här filmen och förvänta er en Hollywood-historia. För det är den inte. Den är brutalt ärlig och skoningslös i sitt budskap.

TIPS: Filmtopp har rankat de bästa filmerna de senaste åren.