• 1 tim 36 min
Uppdaterad 05 december 2019 kl. 09:12 | Publicerad 04 september 2016 kl. 16:09

En film om politik, passion och skandaler.

Josh Kriegman, Elyse Steinberg
    Anthony Weiner, Huma Abedin Amit Bagga m.fl.
weiner

I denna intima dokumentärfilm får vi följa den amerikanska kongressmannen Anthony Weiner, som var en populär politiker i USA fram till att det visade sig att han hade haft sexuellt utbytande av bilder med flera olika kvinnor. Samtidigt som hans fru Huma Abedin var gravid med deras barn. Strax efter skandalen avgick Weiner från sin tjänst.

Två år senare bestämmer sig Weiner för att ställa upp i New Yorks kommande borgmästarval. I dokumentären får vi följa Weiner med hans familj och kampanjteam i deras enorma uppförsbacke till att försöka göra Weiner till en populär borgmästarkandidat. Weiners fru Huma, som också är Hillary Clintons högra hand, är väldigt omtyckt bland väljarna och får därför en betydelsefull roll i kampanjen. När en av de kvinnor som Weiner hade sms- och bildutbyte med går ut i media med ny information, sätts både Weiners karriär och familjerelation på prov igen.

Weiner är en riktig underdog-story med en verklig antihjälte i huvudrollen. Som tittare kastas jag, likt de amerikanska väljarna mellan att hata och älska denna kontroversiella man. Han är fruktansvärt karismatisk och smart men lyckas gång på gång att förstöra för sig själv. Därför kan jag inte ens i slutet av filmen avgöra hur jag vill att det ska gå för honom. Dock sympatiserar man helt med Weiners fru Huma vars tillit till sin man testas genom hela filmen.

Josh Kriegman och Elyse Steinberblir skildring blir en väldigt intim historia, eftersom filmteamet har fått vara med på princip allt som Weiner går igenom under sin resa. Vi får följa Weiner både hemifrån som på jobbet, varvat med riktiga nyhetsklipp och relevanta tv-program runt honom. Det enda problemet jag har med filmen är att filmteamets ställning till Weiner själv känns ibland lite för positivt vinklat för att man ska känna att man får den hela riktiga historien.

Filmen har ett otroligt bra tempo och känns inte tråkig en enda gång under sin drygt en och en halv timmes speltid. Berättelsen väcker en hel del intressanta frågor och kommentarer på hur dagens medier både kan förstärka och förstöra politiska karriärer, samt hur man ska resonera då man ska välja sin politiska ledare.

Bäst: Winers fantastiska tal och interaktioner med motståndare.

Sämst: Aningen otillfredsställande tredje akt.