• Viaplay
20 augusti 2022 kl. 14:08

Whodunit i MeToo-anda

I morgon är det premiär för Viaplays nya ungdomsserie "Var var du?". Filmtopps Eric Diedrichs gillar seriens ambitioner.

Julie Budtz Sørensen
    Filippa Navarana, Maja Ida Thiele, Vilmer Trier Brøgger m.fl.

Sherlock Holmes, Hercule Poirot, Miss Marple, 16-åriga Louise. I Viaplays danska originalserie Var var du? (org. titel Håber du kom godt hjem) utreder gymnasieeleven våldtäkten på sin klasskamrat och vän Monica. Övergreppet skedde på en fest med få närvarande, var det någon av killarna på plats eller var det möjligtvis en främling? Vad som berättas är ett slags whodunit-drama i MeToo-anda.

Under sju bingevänliga avsnitt följer vi Louises jakt på sanning. Även om händelsen är polisanmäld kan hon inte låta bli att försöka avslöja gärningsmännen på egen hand. Vad hon kanske inte tänker på är vilka konsekvenser hennes ofta plumpa och offensiva "förhör" får för killarna i skolan. Som att sticka en pinne i ett getingbo börjar de övriga eleverna utesluta och attackera de hon konfronterar.

Ambitiös och sevärd ungdomsserie

Överlag ligger Var var du? på en relativt högt nivå, inte minst när det kommer till ungdomsdramer. Skådespelet är trovärdigt – särskilt utmärker sig Filippa Navarana i rollen som Louise – och Julie Budtz Sørensens manus är snyggt sammanflätat. Likaså finns det en tydlig enhetlighet i att Nils Holst-Jensen har regisserat samtliga avsnitt. Trots detta är det något med speltiden som inte helt fungerar. Samtliga avsnitt följer samma struktur där nya pusselbitar presenteras som en vinjett innan Louise konfronterar nästa involverad. Det blir helt enkelt för repetitivt.

Förmodligen hade Var var du? tjänat på att vara ett avsnitt kortare – eller kanske längre? Ibland försöker nämligen serieskaparna att kommentera flockmentalitet, fördomar och socioekonomiska förutsättningar. Dessa inslag borde antingen ha strukits helt eller fått mer speltid. Nu bidrar de knappt till berättelsen i stort.

Sammantaget är Var var du? en klart sevärd ungdomsserie med stora ambitioner. Jag ser fram emot vad de involverade har att erbjuda framöver.

Var var du? Har premiär på Viaplay den 21 augusti.