"Svenska synden" (säsong 1)

• 5 x 70 min
  • Dokumentärserie
  • Viaplay
Uppdaterad 03 december 2019 kl. 21:12 | Publicerad 15 maj 2019 kl. 18:05

"Svenska synden" försöker vara allt annat än svensk.

Du har säkert hört begreppen "göra höna av en fjäder" eller "koka soppa på spik", som beskrivningar över hur något som vid en första anblick låter väldigt intressant... snabbt får det väldigt svårt att motivera sin blotta existens. Det är inte riktigt så illa när det kommer till den nya dokumentärserien "Svenska synden", som handlar om delar av den forne porrkungen Berth Milton Jrs livsöde, men det är inte särskilt långt ifrån heller.

Berth Milton Jr., Marko Thukanen, Robin Andersson,  m.fl.
Berth Milton Jr. i "Svenska synden". Foto: Viaplay

Jag minns medan jag tittar på säsongen en väldigt liknande upplevelse som jag hade för några år sedan. Discovery Channel hade då börjat marknadsföra och peppa oss tittare på den kommande serien Eaten Alive (2014), om en forskares försök att bli uppäten av en anakondaorm. Det var otroligt mycket snack och skrattretande lite verkstad i den serien. Spoilervarning för dokumentärserien Eaten Alive då antar jag, men i sista avsnittet under de sista minuterna fick vi plötsligt veta att de aldrig lyckades få någon att bli uppäten av en anakonda. Totalt bortkastad tid alltså.

Tyvärr är det precis samma känsla jag har under de tre avsnitten i mitten av "Svenska synden", upprepningar, återanvända scener och sammanfattningar om vart annat som en slags utfyllnad på vad som faktiskt under ytan visar sig vara en ganska intressant historia. Det finns nämligen ändå, till skillnad från Eaten Alive, en kärna till Svenska synden som är värd att spendera tid med. Det hade däremot räckt alldeles utmärkt med dokumentärseriens första och sista avsnitt.

Svenska synden avser att försöka få fram huruvida Berth Milton Jr. (som tog över porrföretaget Private från sin far Berth Milton Sr.) blev utsatt för en konspiration när han plötsligt anklagades för att ha flera hundratals miljoner kronor i restskatt till Skatteverket, vilka ansåg att han borde ha skattat företagets miljoner i Sverige istället för i Spanien där han bodde under tiden.

Berth Milton i "Svenska synden". Foto: Viaplay

Konspirationen sägs ha kunnat involvera alla möjliga personer med agg mot Jr., en journalist på Aftonbladet, Kungen, Hells Angels och Berth Milton Sr. undersöks alla av advokaten Marko Thukanen och hans advokatfirma. Milton Jr. är trött på att ha blivit stämplad som en skattesmitare och vill rentvå sitt namn, det tror jag verkligen på efter att ha spenderat alla dessa timmar på Svenska synden. Men "svaret" på den frågan sitter oerhört långt inne.

Jag kan dock inte alls förstå varför ett gäng svenskar bestämmer sig för att göra en dokumentärserie där alla pratar engelska (med svensk brytning) mellan varandra. Gissningsvis för att kunna sälja serien vidare till andra länder, men frågan är om någon annan än oss svenskar faktiskt bryr sig om vad som hände med Berth Milton Jr.?