Recension: Strandhotellet säsong 2 – så bra är premiären

• Viaplay
21 augusti 2023 kl. 19:08

Läckbergs såpa visar potential

Inför premiären av "Strandhotellet" säsong 2 har Filmtopps Axel Diedrichs sett de två inledande avsnitten som tar ett välkommet kliv uppåt från den första säsongen.

Camilla Läckberg
    Filip Wolfe Sjunnesson, Samuel Fröler, Marianne Mörck, Sofia Karemyr, Görel Crona m.fl.

I morgon är det dags för Camilla Läckbergs senaste såpa att göra comeback med en ny vända på Viaplay. Den första säsongen sågades vid fotknölarna av landets recensenter, inklusive Sebastian AhokasFilmtopp, men gick fortfarande hem hos många tittare och var länge den hetaste serien i streamingtjänstens utbud. Strandhotellet säsong 2 tar vid där den första slutar, och att döma av de första två avsnitten gör den inte tillräckligt mycket för att vända över sina tvivlare. Men den lyckas likväl med att lyfta sig från sin föregående säsong.

Så bra är premiären av "Strandhotellet" säsong 2

Såpor är svårbedömda eftersom de figurerar innanför sitt eget universum där de också förväntas vara på ett visst sätt. Ett melodramatiskt sådant där karaktärerna går runt med sina hjärtan utanpå, och där vi lämnas med lite utrymme för egna tolkningar då varje scen har sin starka agenda. I tider där det produceras fler dramaserier än någonsin, sticker en såpa som Strandhotellet ut desto mer i den nisch man antingen gillar eller inte.

Istället för att jämföra den andra säsongen av Strandhotellet med en dramaserie som Händelser vid vatten eller Limbo, så görs den mer rättvisa att jämföras med annan såpa. Baserat på de två första avsnitten skulle jag placera den på samma nivå som första säsongen av nära besläktade såpan Lyckoviken. Det är småkul och halvt engagerande, och ibland bättre än så, men saknar det driv runt sin mordgåta och den övertygelse som krävs för att kärleksintrigerna ska bli medryckande på riktigt.

Visar potential inför sin fortsättning

Det finns karaktärer som jag gillar att följa i fortsättningen på "Strandhotellet", inte minst det urgulliga paret Lojsan och Svante som ska ta nästa steg i sitt förhållande, och den ständigt plågade Inez, fräckt spelad av Marianne Mörck. Flera av de rutinerade skådespelarna visar återigen att de bidrar med nödvändig kvalitet i vad som bekant är ett högst dialogdrivet manus. Görel Crona och Samuel Fröler är alltid pålitliga, och Anna Fahlstedt som spelar Werners fru Tone är även hon påslagen. Även om man inte gjort allt för många förändringar sedan den första säsongen är de positiva aspekterna av säsong två flera.

Det jag får fortsätta att brottas med i Strandhotellet säsong 2 är de stela scenerna. Många gånger måste skådespelarna jobba med repliker som är långt ifrån hur vi naturligen pratar, vilket skapar en känsla av att de talar till en publik snarare än till varandra. Även om det säkert har sin förklaring i den höga produktionstakten blir det ibland lite väl stolpigt, även för en såpa.

Men i slutet av dagen är "Strandhotellet" säsong 2 en uppryckning och något som visar att serien har potential inför sin fortsättning. De två första avsnitten har premiär i morgon, tisdag, på Viaplay.