Recension: Suspect (säsong 1)

• 8 x 23 min
  • Drama, Mysterie, Krim
  • Viaplay
Oskar Gustavsson Klingenstierna
19 mars 2023 kl. 17:03

Ny krimserie på Viaplay som drar åt det tråkigt konventionella hållet

James Nesbitt, numera en rutinerad skådespelare inom krimgenren, spelar detektiven som får sin egen dotters död på arbetsbordet. Filmtopps Oskar Gustavsson Klingenstierna har sett de första tre avsnitten.

Matt Baker
    James Nesbitt, Sacha Dhawan, Antonia Thomas, Imogen King m.fl.

I rollen som den något avdankade detektiven Danny Frater ser vi James Nesbitt som på senare år varit flitigt anlitad i serier av detta slag, senast i Bloodlands (2021–2022) och Stay Close (2021). Han gör det bra även denna gång med sin säregna nordirländska dialekt. Porträtteringen av Danny är mångbottnad, man får lära känna honom stegvis under seriens gång. Han tillhör den typen av karaktärer som skiftar i publikens ögon, i ena stunden är han kallhamrad och i den andra tillmötesgående och sympatisk.

Danny kommer som vanligt till jobbet när en ung kvinna hittas död. Det extraordinära i situationen är att kvinnan i fråga är hans egen dotter Christina (Imogen King). Efter ett mentalt sammanbrott tar han sig an fallet att påvisa att hans dotter blev mördad och inte att hon tog självmord, som hon gjorde enligt obducenten Jackie (Joely Richardson). Desto mer han undersöker saken, ju mer inser han att relationen med dottern inte var vad den borde varit. Personer i hennes närhet dyker upp, exempelvis hennes fru (Niamh Algar), som Danny aldrig träffat på innan. Fallet blir med andra ord något som omöjligt kan skilja yrket från privatlivet.

Många tråkigt klassiska grepp

Problemet med serien är att den inte känns speciell originell. En pappa med dålig relation till sin dotter har vi sett innan och att dottern i sin tur har ett mörkt förflutet är inte heller det något som hör till olikheterna. Att Danny är en detektiv som trots varningar tar lagen i egna händer hör också till en klassisk genrekonvention. Efter en ren skärskådning av seriens beståndsdelar resulterar det i att nyfikenheten sjunker och att den inte tar några oväntade vägar.

Under seriens gång undersöker Danny, med en traditionell gåpåig intervjuteknik, vad som förorsakade sin dotters död. Avsnitten är upplagda på det viset att det utspelar sig, i mångt och mycket, på samma plats med ett fåtal personer. Genom flashbacks får vi möta Christina och hennes upplevelser tiden innan hennes död. Det som är klockrent i serien är att förmedla en obehaglig stämning, tillsammans med en återkommande basslinga och suggestivt ljus kan den få vem som helst att rysa.

Samtliga 8 avsnitt finns att streama på Viaplay från och med den 20 mars.