Recension: Accused (säsong 1)

• Viaplay
10 april 2023 kl. 14:04

Ojämnt när "Accused" får amerikansk version

I dag är det premiär för "Accused" på Viaplay – "24"-skaparen Howard Gordons nyversion av den brittiska serien med samma namn. Väldigt amerikanskt och over-the-top tycker Filmtopps Eric Diedrichs.

Howard Gordon, Jimmy McGovern (originalserie)
    Michael Chiklis, Farrah Aviva, Rhea Perlman m.fl.

Howard Gordon ligger bakom flera populära serier, som 24-produktionerna och Homelander, nu har han valt att göra en amerikansk version av det brittiska antaologidramat Accused, där varje avsnitt skildrar ett brott där den anklagade är mer eller mindre skyldig. I dag har de tre första avsnitten landat på Viaplay och av dem att döma är det en handfull ojämna, men kreativa och samhällskommenterande brottsskildringar vi kommer att få följa i totalt 16 avsnitt.

Det första avsnittet är på pappret mycket intressant. En pappa (spelad av The Shield-stjärnan Michael Chiklis) är rädd för sin son, som visar allt mer aggressiva tendenser, och börjar överväga att mörda honom innan han gör sig skyldig till en skolskjutning. Det blir en besatthet där varje liten ledtråd till sonens egentliga mående tycks vara alarmerande. Trots ett nagelbitande upplägg och trots en skicklig huvudrollsinnehavare blir det ganska fånigt när precis allt är uppskruvat till elva. Musiken, klippningen, dialogen… det är amerikansk TV i sitt mest extrema format där varenda detalj ska få dig att sätta kaffet i vrångstrupen. Men en bomb som smäller hela tiden hörs inte.

Accused
Michael Chiklis i Accused. Foto: ©2022 Fox Media LLC/Viaplay Accused

Avsnitten växlar ton under säsongens gång

Intressant nog byter Howard Gordon och kompani stilgrepp och ton mellan de olika avsnitten, vilket båda är tacksamt och smått rörigt. Det sjunde avsnittet, exempelvis, är en betydligt mer jordnära MeToo-historia om en ståuppare som utsätts för ett övergrepp men sedan förlorar sin karriär och stämplas som lögnare när hon anmäler gärningsmannen – en populär komiker. Stilmässigt är det inte alls lika hysteriskt, men här finns samma problem med ett övertydligt berättande och halvtaskig dialog. Nej, särskilt övertygande är det inte.

Serien fortsätter sedan att pendla mellan lite olika tillvägagångssätt, ibland mer framgångsrikt än annars. Som helhet är det dock inte särskilt tillfredsställande, även om det aldrig är direkt dåligt. För den som ändå är sugen på att se vad Howard Gordon har lyckats skrapa ihop skulle jag nästan rekommendera att man plockar avsnitt efter de avsnittsbeskrivningar man tycker är mest spännande. Det är trots allt en antologiserie där avsnitten endast hör samman tematiskt, inte storymässigt.

De tre första avsnitten av "Accused" finns nu att ta del av på Viaplay.