• Viaplay
02 maj 2021 kl. 17:05

En hyllning till personer med stressiga vardagar.

Att vardagarna kan vara stressiga och ibland något kaotiska är inte helt ovanligt. Men frågan är om någon har en lika kaotisk vardag som huvudkaraktären Pörni i den norska serien med samma namn.

Henriette Steenstrup
    Henriette Steenstrup, Agnes Kittelsen, Nils Ole Oftebro, Jon Ranes m.fl

Pörni lever minst sagt i 110 kilometer i timmen, konstant. Hon uppfostrar två döttrar och en systerson, på egen hand. Dessutom tar hon hand om sin åldrande pappa som precis kommit ut ur garderoben och har hittat livet på nytt. Minuterna räcker knappt till att äta, ändå tjatar hennes vänninor på henne om att hon borde träffa män igen.

Efter många om och men tar hon till slut mod till att ge sig ut på marknaden igen för att unna sig lite kärlek och kul. Men det blir inte helt enkelt. Männen som hon träffar gör att vardagen med jobb, familj, vänner, barn och andra saker blir ännu mer kaotisk och stressig. Trots det gör hon allt hon kan för att jonglera vardagen och få lite tillfredsställelse längs vägen.

Som starkast när tempot dras ner.

Att norrmännen är vassa på att göra intressanta och verklighetstrogna serier blev vi i grannlandet i öst varse om efter att succéserien "Skam" skakade om oss. Över en natt pratade alla om russebuss och kallade varandra för drittsekk. När ännu en norsk serie nu kommer till Sverige skulle jag inte bli förvånad om vi snart pratar om Pörni och kallar varandra för barnekidnapper.

För "Pörni" är verkligen en serie som förtjänar att få många tittare. Den bjuder på både skratt och en och annan tår när handlingen blir lite mer seriös. För även om den gör sitt jobb som komediserie, så är det när tempot dras ner och serien blir lite mer allvarlig som den verkligen blir bra. Mörkret ligger över serien som en duk men blir som påtagligast när det rappa tempot saktar ner och känslorna får synas. Men det är även i mörkret som en del av humorn kommer fram och tillåter oss att skratta åt det sorgliga och jobbiga i våra liv.

I huvudrollen ser vi Henriette Steenstrup som även skapat serien. Flera välbekanta ansikten och skådespelare i hennes serie gör starka insatser, men det är ändå hennes egen insats som briljerar. Hon lyckas få oss omtumlade och känna för henne i sin kaotiska vardag. Dessutom får hon oss att reflektera över våra egna liv genom ett välskrivet och intressant manus som berör.

"Pörni" kan till viss del ses som en sorts "Skam" för vuxna med stressiga vardagar. Hyllningen till vardagsjonglörerna i landet är både underhållande och gripande. Även om serien ibland kan kännas lite rörig och hetsig är den helt klart sevärd. Heja Norge och heja vardagen!