Uppdaterad 17 maj 2021 kl. 12:05 | Publicerad 12 april 2021 kl. 11:04

Huss går undercover i drognätverk.

Katarina Huss raketkarriär inom polismyndigheten fortsätter. Bara på ett par veckor har hon gått från nyexaminerad till en polis undercover, via rollen som mordutredare.

Jörgen Bergmark
    Anna Platt
    Karin Franz Körlof, Kajsa Ernst, Sarah Gustafsson, Kardo Razzazi m.fl

I fjärde filmen av fem om Katarina Huss får vi följa hennes jobb i rollen som infiltratör i en operation mot narkotikabrott. Katarina får i uppdrag att komma nära en ung kvinna som misstänks vara del i ett narkotikanätverk. Målet att att Katarina ska få hennes förtroende och låta henne komma åt ligans ledare.

MER LÄSNING: Karin Franz Körlof om nya Huss-serien.

Innan Katarina går in i den tuffa rollen som infiltratör så varnas hon för att inte blanda in sina känslor i arbetet. Det visar sig vara betydligt svårare än vad Katatina tänkt och hennes vänskap med den misstänkte narkotikaförsäljaren fördjupas allt mer under operationens gång. Kommer hon att lyckas hålla i sär hennes arbete och sin privata sida när det verkligen gäller?

Långsam transportsträcka till spännande avslutning.

Trots att Katarina både är avskydd av sina kollegor och gång på gång gör märkliga och ibland farliga val fortsätter hon stiga i karriären. När hon får för sig att erbjuda sig att ställa upp som infiltratör, en tjänst som många säger att en aspirant inte borde ha, gör hon allt som hennes chefer säger att hon inte får eller ska göra. Detta kommer troligtvis inte stoppa henne från att få en ny roll i den sista filmen. Kanske rikspolischef?

Serien om Huss fortsätter alltså att bjuda på märkliga beslut även i fjärde filmen. Alla smålänska orter och icke-existernade gatunamn som tidigare irriterat mig återkommer även här, även om dessa är färre. Att Huss skulle vara en serie som är verklighetstrogen eller rimlig kan jag inte hålla med om. Tyvärr är den fjärde filmen inte heller särskilt spännande. Åtminstone inte första timmen.

Den kommer igång sista kvarten lite drygt, men fram tills dess är det en lång transportsträcka. Trots en spännande handling med narkotikanätverk och undercoverarbete så lyckas filmen inte bjuda på mycket spänning innan avslutande scenerna. Istället blir det en massa fester som avlöser varandra och en lång båtresa till Tyskland. När filmen väl kommer igång är det faktiskt rätt bra, men alldeles för kort.

Huss-seriens tre första filmer har varit ojämna och något av en besvikelse. Seriens fjärde film är kanske filmseriens minst spännande och segaste film. Nästa vecka väntar säsongens sista film Kravallerna. Förhoppningsvis avslutas serien starkt, överraskar och knyter ihop säcken på ett bra sätt.