Huss: Kravallerna (2021)

• 1 tim 27 min
  • Krim, Drama
  • Viaplay
Uppdaterad 17 maj 2021 kl. 12:05 | Publicerad 16 april 2021 kl. 12:04

Säcken knyts ihop i säsongens sista Huss-film.

Efter fyra dramatiska och händelserika filmer om Katarina Huss har vi nu kommit till filmseriens sista film. Åtminstone den här säsongen. Kravallerna är en film där seriens trådar knyts ihop och tidigare frågor får sina svar. Eller?

Jörgen Bergmark
    Peter Lindblom
    Karin Franz Körlof, Kajsa Ernst, Anders Berg, Kardo Razzazi, Filip Berg m.fl

Den femte Huss-filmen inleds med att den polis som legat i koma sedan kravallerna på Valdemars väg avlider. Dödsfallet skakar om hela poliskåren i Göteborg och kanske främst polisens turlag med Johan och Robert. Det redan ostabila läget i gruppen förvärras i samband med dödsfallet och kollegorna börjar vända mot varandra. För vad var det egentligen som hände under kravallerna?

Samtidigt råkar Huss och hennes kollegor upptäcka en grupp sexarbetare från Rumänien. När en man hittas död i rumänskornas lägenhet börjar arbetet med att få klarhet i vilka kvinnorna är. Snabbt upptäcks kopplingar till både den undre världen och polisstationen.

Filmseriens första säsong avslutas värdigt.

Det var med delade känslor som jag startade den sista Huss-filmen. Mina förväntningar på filmserien hade tidigare inte uppfyllts. Förhoppningarna inför sista filmen var höga och jag hoppades att filmserien äntligen skulle lyfta och få ett bra avslut. Lyckligtvis är Kravallerna en godkänd film som lyckas knyta ihop säcken relativt bra med ett värdigt avslut.

Fortfarande är det dock rätt ojämnt och något haltande, men det är inte lika illa som det stundtals varit tidigare. I Kravallerna bjuds vi på några oväntade tvistar, spänning och en handling som fångar mitt intresse. Men det blir rätt spretigt efter ett tag och det känns som att man har velat få med lite väl mycket med väldigt höga ambitioner. Vändningarna är många och problemen likaså.

Till slut lyckas man till stor del ändå knyta ihop säcken och avsluta säsongen. Trots vad som känns lite som nödlösningar där halvt obesvarade frågor lämnas så avslutas säsongen värdigt med seriens kanske bästa film. Dessutom bjuds vi på några av säsongens bästa skådespelar insatser av bland andra Karin Franz Körlof som Katarina Huss och Anders Berg i rollen som Johan Jansson.

Nu får vi bara vänta och se om vi får se en fortsättning av filmserien. Någonstans hoppas jag ändå på det för grunden för en riktigt bra polisserie finns ändå där.

VIDARE LÄSNING:
Karin Franz Körlof om rollen som Huss