Huss: Aspiranterna (2021)

• 1 tim 27 min
  • Kriminaldrama
  • Viaplay
Uppdaterad 30 augusti 2021 kl. 18:08 | Publicerad 19 mars 2021 kl. 17:03

Spännande premiär av filmserien om Huss.

Huss är inget nytt eller obekant namn för den svenska krimpubliken. Men nu är det inte Irene Huss som är i fokus, utan hennes dotter Katarina Huss. I filmen Aspiranterna får Katarina en tuff start på sitt nya jobb.

Jörgen Bergmark
    Jörgen Bergmark
    Karin Franz-Körlof, Kajsa Ernst, Kardo Razzazi, Filip Berg

Katarina Huss har precis blivit klar med sin utbildning på polishögskolan och kastas handlöst ut i den hårda verkligheten för poliserna i Göteborg. Redan första dagen är hon med i ett våldsamt slagsmål. När en ung man skjuts på ett torg i staden får Katarina vara med i mordutredningen där en ung pojke är vittne. Det visar sig snabbt att mordutredningen är betydligt mer invecklad än vad man först trott.

Det blir en tuff start på det nya jobbet för Katarina, som har svårt för att passa in i den nya gruppen. Kollegorna möter henne med kyla och skepsis då hennes mamma är den biträdande polischefen Irene Huss. Trots det är Katarina fast besluten att visa för alla att hon är en duktig polis och bra människa.

Intressant men ojämn start av serien.

Jag kommer ihåg hur jag som ung grabb satt som klistrad framför TVn när någon av alla tolv filmer om Göteborgspolisen Irene Huss visades. Därför hade jag höga förhoppningar på Viaplays nya polisserie om hennes dotter Katarina Huss. Dessa förhoppningar blev inte precis lägre efrer att ha följt SVTs polisserie Tunna blå linjen. Inte kunde vi väl få två högklassiga och mycket bra polisserie under samma år?

Efter att ha sett första Huss-filmen får jag tyvärr säga att Huss inte riktigt håller samma standard som SVTs succéserie. Men med det sagt är det ingen dålig filmseriepremiär som Viaplay bjuder på. Aspiranterna är en typisk polisfilm med en hel del spänning och som innehåller alla ingredienser som en film i genren behöver. Kanske är filmen lite för inspirerad av föregångare i sin genre. För visst har vi sett samma handling innan?

Premiären av den fem filmer långa serien känns tyvärr något ojämn. Vissa scener är spännande och välskrivna, men blandas med scener som både känns smått onödiga och något hastigt skrivna. Ojämnheten gör sig även påmind i filmens realism, något som Tunna blå linjen hyllades för. Riktiga platser och områden i Göteborg blandas med påhittade gatunamn, statsdelar och polishus. Dessutom tas en del oförklarliga och orimlimliga beslut av poliser som inte känns helt trovärdiga.

Aspiranterna är en film som bjuder på en del spänning och genretypiska scener. Dock saknas både känslan av nyskapande och realism. Det känns som en film som gjorts innan sett till handlingen och kommer inte med så mycket nytt. Förhoppningsvis kan fortsättningen av serien bjuda på lite fler överraskningar.