Cryptid (säsong 1)

• 10 x 20 min
  • Drama, thriller
  • Viaplay
29 oktober 2020 kl. 18:10

Svagt manus men bra effekter.

Man får ändå ge Viaplay lite cred för att man faktiskt vågar på sig ett försök med att göra någon sorts svensk thriller eller sci-fi-serie. Men särskilt bra eller välskriven är den inte, trots schyssta effekter.

David Berron
    Julius Fleischanderl, Maja-Johanna Englander, Oscar Zia, Johan Hedenberg m.fl

Småstaden Odenfors är som vilken liten sömnig svensk småstad som helst. Men så en dag förändras allt när en elev på stadens gymnasieskola dör plötsligt och våldsamt, mitt i en skolkorridor, framför flera elever. Bland annat framför Niklas. Döden skakar om staden och dess invånare fullständigt, men ingen verkar ha en förklaring till det plötsliga dödsfallet.

Samtidigt återvänder Niklas syster tillbaka till staden. Systern, som inte har varit i Odenfors på flera år efter att deras mamma dött, ser vid återkomsten flera märkliga och oförklarliga syner. Hennes syner kretsar delvis kring stadens sjö där mamman dog och som flera personer har försvunnit.

"Känns inte helt genomarbetad"

Serien är inte på något vis unik utan har uppenbara influenser och ibland nästan kopierade inslag från serier som Stranger Things. Manuset är mestadels klichéer som staplats på varandra, varvat med styltig dialog. Handlingen i sig känns inte heller helt genomtänkt utan präglas av en del hål. Mystiken och spänningen som Viaplay utlovar uteblir för det mesta.

Även vissa skådespelarinsatser känns oengagerade och ibland rakt av märkliga. I vissa scener bryr mig som inte om att ens bästa vän mystiskt har dött och i andra resulterar en meningslös nonsenssak i chockerade reaktioner och gallskrik. Men lite kul är det ändå att se instagramprofilen Jacques Karlberg i rollen som Emil och sångaren Oscar Zia i rollen som Sebastian. Två oväntade rollsättningar.

För att vara en thrillerserie eller åtminstone en serie som ska vara lite läskig, så uteblir dessvärre spänningen för det mesta. Okej, jag hoppar faktiskt till ett par gånger av någon jumpscare. Men det är inte allt för ofta. Istället kompenseras den uteblivna spänningen med en bombastisk och smått överdriven ljudbild i kombination med en minst lika överdriven och märklig ljussättning med alla möjliga starka färger du kan tänka dig. Något som filmskaparna ska ha lite applåder för är ändå effekterna i ett par rätt blodiga scener, som jag tror kommer att gå hem hos tittare som gillar splatterfilmer.

Även om jag har kastat en hel del skit på Cryptid så är den inte helt usel. Jag tog mig ändå igenom den. Cryptid är faktiskt en serie som är ett dugligt tidsfördriv och trots sina brister ett visst underhållningsvärde. Men som thrillerserie eller liknande är den inte särskilt bra. Men om du vill bara ha något att titta på i karantän eller när det är pissigt höstväder ute så är den ett dugligt alternativ.