Filmtopp
05 juni 2020 kl. 20:06

Serien om den ”unge Bond" når bara halvvägs

Efter boksuccén och filmen om den engelska spionen och tjejtjusaren Alex Rider har man nu bestämt sig för att följa upp med en serie. Dock lever den inte riktigt upp till förväntningarna.

Guy Burt

Otto Farrant, Ronke Adekoluejo, Brenock O'Connor m.fl.

Alex Rider är en helt vanlig tonåring i London. Han lever ett helt vanligt liv och går i en normal skola, hänger med sina vänner efter plugget och går på en och annan fest. Han bor hos sin farbror, efter att hans föräldrar dött. Men en dag förändras allt.

När hans farbror en dag dör visar det sig att han blivit mördad, och att han jobbat som hemlig agent. I samma veva blir Alex kontaktad och värvad av en organisation inom den brittiska underrättelsetjänsten. Han får i uppdrag att infiltrera en mystisk skola för rika barn, som verkar ha ett samband mellan flera viktiga personers död. Skolan och uppdraget visar sig vara mycket större än någon hade kunnat ana.

När Anthony Horowitz böcker om den unge spionen Alex Rider kom i början av 00-talet flockades både jag och mina klasskompisar till skolans bibliotek för att läsa böckerna. Det var spännande, ungdomligt, intressant och kändes nytänkande på något vis. När första boken, ”Stormbreaker”, blev film 2006 blev jag glatt överraskad av att även filmen var spännande och intressant. Riktigt samma sak kan jag inte säga om serien, tyvärr.

Det mesta i serien är halvdant och det mesta når bara halvvägs. Spänningen finns inte riktigt där, och när den väl gör det avbryts den ofta allt för abrupt och tidigt. Istället försöker man kompensera med näst intill konstant bakgrundsljud i form av basljud och elektronisk musik som ska försöka få det spännande. När det i själva verket inte är ett dugg spännande vanligtvis.

Ett annat exempel på när man bara gör saker halvdant är en sorts tortyrscen. Men istället för att gå ”hela vägen” väljer man att ”tortera” genom att spela rätt go hårdrocksmusik och starta lokalens sprinklersystem.

De bästa Bondskurkarna
Därför är Pierce Brosnan tidernas sämsta James Bond

Med detta sagt är inte serien helt urusel. Kärnan i Horowitz böcker finns fortfarande med i serien. Man får fortfarande ta del av Alex charm, den normala vardagen i skolan och hans försök att vårda sina relationer med vänner och familj samtidigt som han är en spion som med hjälp av cool utrustning räddar världen. Något som jag gillade med böckerna. Han är verkligen en ung James Bond.

Sammanfattningsvis är Alex Rider helt klart en underhållande serie som bjuder på en del spänning och ett par roliga stunder. Serien passar både den yngre publiken, men kommer nog även uppskattas av den något äldre publiken.