• Skräck, Thriller
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 16:12 | Publicerad 14 september 2014 kl. 13:09
    Ti West
    Ti West
    AJ Bowen, Gene Jones, Joes Swanberg, Amy Seimetz m.fl.

The Sacrament

När ett nyhetsteam får nys om att en bekants syster har gått med i en hippieliknande sekt ute i djungeln åker de dit för att göra ett reportage. Tvärtemot deras förväntningar välkomnas de inte med fredsälskande öppna ärmar utan möts av beväpnade män som agerar portvakter. Men stämningen inne i det spartanska lägret, Eden Parish, känns närmast euforisk. Alla älskar sitt enkla liv lika mycket som de avgudar deras karismatiske ledare "Father" (Gene Jones). Gradvis minskar nyhetsteamets skepsis, men framåt nattens mörka timmar börjar sanningen skönjas. Den vänliga hippiesamlingen visar sig snarare vara ett nytt Jonestown(!).

Det är lite fel att beskriva Eden Parish som ett nytt Jonestown. Filmen är snarare ett förenklat referat av vad som hände under slutskedet i den mytomspunna sekten Jonestown, men i modern tappning. Här finns den karismatiska sektledaren (med samma fräna solbrillor som Jones hade) och den halvt om halvt hjärntvättade och livrädda skaran anhängare bestående av före detta alkoholister, narkomaner och missanpassade. Här finns också helikopterskjutningar, hintar om sexuella övergrepp och självklart, den stora finalen.

Allt är filmat med handhållen kamera för att ge en mer dokumentär och genuin känsla. Tyvärr är skådespelet inte tillräckligt bra för att ge den autentiska känsla filmen strävar efter. Den enda skådespelarinsatsen som är övertygande är Gen Jones "Father". Dessutom blir det aldrig varken särskilt läskigt eller obehagligt.

Med tanke på att The Sacrament utger sig för att vara en skräckfilm och uppenbarligen är kraftigt influerad av händelserna i Jonestown borde det inte hållas igen på de galna historier som präglade den verkliga sekten, utan snarare förstärka dem, men så är inte fallet. Det som händer är bara en bråkdel av verkligheten. Det borde vara provocerande, det borde vara intressant men det är hela tiden småsegt och långtråkigt. Trist!

The Sacrament hade varit mycket bättre om den dokumentära känslan nyttjats till fullo och om produktionsbolaget hade vågat visa det obehagliga som verkligen hände i Jonestown.