Recension: Tiger Stripes (2023) – prisad bodyhorror

29 oktober 2023 kl. 12:10

Skräck från Malaysia inledde Lunds filmfestival

Filmtopps Oskar Gustavsson Klingenstierna var på plats när den malaysiska skräckfilmen markerade öppningen för årets upplaga av Lunds Filmfestival.

Amanda Nell Eu
    Amanda Nell Eu
    Zafreen Zairizal, Deena Ezral, Piqa, June Lojong m.fl.

Den 29:e upplagan av Lunds filmfestival, eller rättare sagt Lund Fantastic Film Festival (FFF) som är det officiella namnet, invigdes under fredagskvällen. Filmfestivalen som i år, likt tidigare år, serverar ett spännande utbud på framför allt science fiction- och skräckfilmer från världens alla hörn. Festivalrepertoaren består framför allt av nya filmer, men även äldre klassiker som exempelvis The Exorcist (1973) och The Shining (1980). Festivalen pågår mellan från den 27 oktober till den 3 november. Den avslutas med en prisceremonin innan nedräkningen till nästa års upplaga börjar ticka i gång.

Festivalchefen Anders E Larsson höll ett invigningstal innan visningen av "Tiger Stripes" drog igång. Foto: Oskar Gustavsson Klingenstierna

Först ut är Amanda Nell Eus debutfilm som hade premiär under Cannes filmfestival och charmade kritikerna så pass mycket att den vann ”Critics' Week Grand Prize”. Dessförinnan var den utvald som Malaysias Oscarsbidrag men blev utan nominering. Nu har den landat i skånska Lund och fick markera öppningen av årets filmfestival.

Puberteten som fiende

Filmen utspelar sig på en muslimsk skola i Malaysia. En av eleverna är Zaffan (Zafreen Zairizal) som också är filmens protagonist. Hon är den rebellen som tillsammans med sina vänner, Mariam (Piqa) och Farah (Deena Ezral), gillar att testa gränserna när det kommer till uppförande. De dansar, slarvar med studierna och är allmänt retsamma mot varandra. Samtliga är någonstans i yngre tonåren och Zaffan blir den som träder in i puberteten först och från den dagen är inget sig likt.

Zaffan försöker till en början dölja sitt inträde i puberteten, men det dröjer inte länge innan de andra i klassen retar henne och gör sig lustiga över att hon är den första bland dem som har fått sin mens. Förutom att hon känner sig utanför är det något annat som börjar hända med hennes kropp som hon inte kan kontrollera. Den body-horror som på förhand varit kännetecknet för filmen tar vid och det är därefter inte en traditionell trotsig tonårstjej vi har att göra med. Det är något stort och oförklarligt som sker och ingen tycks kunna stoppa dess utveckling.

Farah (Deena Ezral), Zaffan (Zafreen Zairizal) & Mariam (Piqa) i "Tiger Stripes". Foto: Ghost Grrrl Pictures.

Egendomlig film i fina miljöer med en ljummen intrig

Den är filmad i fantastiskt fina miljöer bland den frodiga regnskogen med enorma träd och en imponerande ljudmatta. Problemet är intrigen som under stundom är medryckande och egendomlig men är till stor del inte särskilt spännande. Den börjar som en typisk ungdomsfilm när puberteten tittar fram och det börjar bli kul att gå emot konventionerna och utmana de gränser som finns. Sedan övergår den till att bli nästintill mytisk där skogen har en central plats, men filmen lyfter aldrig riktigt. Det händer för lite helt enkelt. Skräckfilmer kan mångt och mycket spela på att saker sker i ett långsamt tempo för att sedan nå fram till ett crescendo. Dessvärre finns inte det crescendot att hitta i ”Tiger Stripes”.

Sammanfattningsvis är det en svag start på årets filmfestival. Filmfestivalen rullar på med flera visningar dagligen fram till torsdagen den 3 november.

Det är i nuläget inte fastställt när ”Tiger Stripes” blir tillgänglig i Sverige för den övriga publiken. För mer läsning, se vår lista med årets bästa skräckfilmer enligt IMDb.