Thrillern ”Bugonia” är garanterad Oscarsnomieringar – briljant på flera plan

Thrillern ”Bugonia” är garanterad Oscarsnomineringar – briljant på flera plan

  • 1 tim 58 min
  • Thriller, Drama, Komedi, Sci-Fi
Emil Oscar Rasmussen
Uppdaterad: kl. 20:34 Publicerad:
Detta är en recension. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Recension: Bugonia (2025) – ”En riktigt, riktigt bra film”

Yorgos Lanthimos står för ännu ett framgångsrikt samarbete med Emma Stone i den nya dramathrillern ”Bugonia”, som har svensk biopremiär den 31 oktober.

  • Regi:
    Yorgos Lanthimos
  • Manus:
    Will Tracy, Jang Joon-Hwan
  • I rollerna:
    Jesse Plemons, Emma Stone, Aidan Delbis, Alicia Silverstone, Stavros Halkias m.fl.

Den intelligente men traumatiserade Teddy (Jesse Plemons) och hans mindre begåvade kusin Don (Aidan Delbis) är trötta på att se allt de älskar slitas ifrån dem och jorden sakta förgöras. De har bestämt sig för att ställa de ansvariga till svars.

Vilka som ligger bakom planetens förfall och all deras misär? Utomjordingar, så klart.

Det är åtminstone Teddys övertygelse och han har identifierat en av dem: den framgångsrika, ambitiösa och högkompetenta vd:n för ett massivt företag, Michelle (Emma Stone). Kusinerna kidnappar Michelle, så att hon ska kunna föra dem till sin ledare som Teddy tänker konfrontera. 

Thrillern ”Bugonia” är garanterad Oscarsnomieringar – briljant på flera plan
Emma Stone, Aidan Delbis och Jesse Plemons i "Bugonia". Foto: UIP.

Emma Stone och Jesse Plemons briljerar

Yorgos Lanthimos har blivit en av världens mest aktade regissörer med skruvade men mörka filmer som The LobsterThe Killing of a Sacred DeerThe Favourite och Poor Things. Nya Bugonia innehåller mer av det som satt honom på kartan, men inga av hans tidigare filmer har känts lika samtidsaktuella och förankrade i verkligheten (nåja, inte rakt igenom, det är trots allt Lanthimos – ni kommer förstå vad jag menar efter att ha sett filmen) som Bugonia

Humorn är mer subtil och allvaret mer intimt och kraftfullt. Är du ett fan av Lanthimos sedan tidigare skulle jag säga att Bugonia ligger närmast The Killing of a Sacred Deer i ton. 

”Bugonia” är en riktigt, riktigt bra film. Det här är ett visuellt stilsäkert drama med ett välarbetat manus som utmärker sig med en närmast fläckfri dialog och information om huvudkaraktärerna som portioneras ut på ett mästerligt sätt. Men framför allt är Bugonia en film där de enastående Jesse Plemons och Emma Stone får vissa upp sina talanger till fullo. 

Plemons lägger ribban högt direkt och Stone växer in i filmen på ett imponerande sätt – och tillsammans är de inte sämre. Jag blir inte förvånad om båda huvudrollsinnehavarna Oscarsnomineras, men för Stones del känns det som en garanti (och inte bara för att hon har rakat huvud i filmen). Nomineringar för regi, foto, manus och film känns också troliga.

Om det blir några vinster vågar jag inte förutspå, men en handfull nomineringar känns som en garanti.

Thrillern ”Bugonia” är garanterad Oscarsnomieringar – briljant på flera plan
Foto: UIP.

Provocerande och polariserande vändning

Bugonia är imponerande på tillräckligt många plan för att kunna underhålla vem som helst, men det är inte perfekt film. Jag skulle vilja påstå att den främst lider av bristande karaktärsutveckling och ett närmast provocerande slut. 

När det kommer till den första punkten hade jag önskat att några fler insikter och någon form av emotionell utveckling hos filmens två huvudkaraktärer. Här får vi följa två karaktärer som är fast i sina ramar från början till slut och stångas mot varandra med ståndpunkter. Det fungerar visserligen som en bra kommentar på den typen av konspirationstokig karaktär som Teddy är, men jag hade ändå önskat att åtminstone en av dem genomgick tydligare förändringar. Avsaknaden av en emotionell resa att följa med på gör att filmens avtryck inte blir så stort som det finns potential till. 

När det kommer till det provocerande, och garanterat polariserande, slutet kan jag givetvis inte säga vad det rör sig om utan att spoila hela filmen. Det jag däremot kan säga är att det är ett slut som kommer få en betydande stor publika att slita sig i håret och helt och hållet avfärda vad de sett. Andra kommer att dra på smilbanden och ytterligare några applådera. Personligen placerar jag mig nog någonstans mitt emellan.

Det blir väldigt luddigt nu i rädsla för att råka avslöja något som skulle kunna förstöra tittarupplevelsen, men jag är inte riktigt bekväm med var filmen landar. I en berättelse med sådant tydligt fokus på den typ av konspirationshets som uppstått i en tid av ekokammare på nätet, till följd av pandemirädsla och politiker som söndrar känns ”sanningen” som filmen landar i jävligt olustig. 

Men det kanske bara är jag. 

Lyckligtvis stillades min olustkänsla av ett starkt, avslutande montage som gjorde att samtliga journalister på den osedvanligt välfyllda pressvisningen behövde någon minut att samla tankarna innan de lämnade biosalongen. 

”Bugonia” har biopremiär fredag den 31 oktober. Se den!

Filmtopp uppdaterar dig med nyheter och tips inom streaming och bio. För att inte missa någon stor händelse – följ oss på Facebook.

ANNONS

NÄSTA ARTIKEL