Bild på Adam Drivers karaktär i Scott Z. Burns filmen The Report.

The Report (2019)

• 1 tim 58 min
07 augusti 2020 kl. 16:08

The Report är en politisk dramathriller av yppersta klass.

Amazon Prime-filmen The Report, med Adam Driver i huvudrollen, gick under mångas radar när den kom förra året. Vilket är synd. För manusförattaren och producenten Scott Z. Burns långfilmsdebut som regissör är en både tight och spännande thriller som förtjänar större publik.

Scott Z. Burns
    Scott Z. Burns
    Adam Driver, Anette Bening, Jon Hamm m.fl.
Adam Driver som Dan Jones i "The Report". Foto: Amazon Prime Video.

Scott Z. Burns är mest känd för att ha agerat medförfattare och producent på Steven Soderberghs filmer "Contagion" och "Side Effects". I The Report är rollerna dock ombytta, med Burns som ensam författare och regissör samtidigt som Soderbergh producerat. Detta med ett mycket lyckat resultat. The Report är en sylvass politisk thriller i samma anda som Alla presidentens män, det vill säga att den lyckas med konststycket att skildra en verklig politisk intrig på ett både spännande och ögonöppnande sätt.

Filmen är baserad på verkliga händelser och berättar om Daniel Jones (Adam Driver), en klipsk Harvard-student som efter skolan tar sig in bland den yppersta politiska eliten i Washington. Han börjar arbeta för den amerikanska senaten och kallas år 2007 till senatorn Dianne Feinstein (Anette Bening) kontor där han får uppgiften att utreda självaste CIA. Efter 9/11-attackerna misstänks underrättelsetjänsten nämligen för att ha använt sig av otillåtna tortyrliknande förhörstekniker gentemot terrormisstänkta. Det blir således Dans jobb att gräva i saken vilket leder till kraftigt motstånd inom USA:s egna instanser.

"The Report" skildrar efterspelet av 9/11 och den rädsla och osäkerhet som händelsen gav upphov till inom de amerikanska myndigheterna på ett träffsäkert sätt. Vetskapen om CIA:s tortyrmetoder är det säkerligen många som bara noterat i förbifarten men Scott Z. Burns film tillåter ingen att titta bort. Dock vet han bättre än att teckna en bild av händelserna i svart och vitt. De ansvariga målas inte upp som ensidiga skurkar, utan snarare som exempel för hur extrema situationer kan ta fram det sämsta i oss. Filmen är alltså hela tiden intressant och engagerande utan att vara alltför moraliskt predikande.

Adam Driver övertygar återigen

Adam Driver i "The Report".

Dan Jones utredning och de både direkta och indirekta hot han ställdes inför är rysligt spännande att följa. I likhet med politiska thrillers av bästa sort känns det hela tiden som att faran bokstavligt talat lurar bakom varje hörn. Detta framhävs allra bäst i en scen, som för övrigt är en direkt homage till Alla presidentens män, där Jones träffar en visselblåsare i ett stort garage. Därtill spelar Adam Driver Jones med en naturligt nedtonad övertygelse. Det är ingen roll som tar ut svängarna men likväl framstår som svår att gestalta trovärdigt. Tack vare hans prestation övertygas man dock som tittare – han förmedlar Jones nästintill maniska jakt på sanningen fläckfritt. Driver är utan tvekan en av sin generations mest mångsidiga skådespelare. Det räcker att titta på hans CV de senaste åren: BlacKKKlansman, Marriage Story, Star Wars, Paterson och nu The Report

Överlag är filmen välspelad ner i minsta biroll. Måhända att The Report inte revolutionerar genren i stort men det är klassiskt amerikanskt filmskapande när det är som allra bäst. Filmen är definitivt en av de bästa politiska thrillers som gjorts de senaste åren, verksam i en genre som annars lätt fastnar i plattityder och dramaturgisk förutsägbarhet.

Har du en Amazon Prime-prenumeration är denna gripande politiska thriller ett måste.