The Passage (säsong 1)

The Passage (säsong 1, avsnitt 1-3)

• 10 x 60 min
  • Action, Drama, Äventyr
Uppdaterad 05 december 2019 kl. 11:12 | Publicerad 19 januari 2019 kl. 15:01

"The Passage" är ett ambitiöst vampyrdrama med stor potential.

Justin Cronins hyllade vampyrboks-trilogi (där den första boken heter "The Passage") har efter mycket om och men äntligen färdigställts. Det råder visserligen ingen bristvara på vampyr-serier, men kanske kan "The Passage" bli en av de lyckliga få att verkligen slå igenom på bred front.

Liz Heldens (skapare)
    Mark-Paul Gosselaar, Saniyya Sidney, Jamie McShane m.fl.
the passage säsong 1
Saniyya Sidney och Mark-Paul Gosselaar i "The Passage". Foto: Fox Sverige

Jag måste nämligen utgå ifrån att det är precis det, att nå ut till så många som möjligt, som har gjort att serien har hamnat hos amerikanska tv-kanalen FOX, snarare än den mindre kabeltv-kanalen FX där serien hade kunnat komma undan med mer grafiskt våld och skräck.

För till skillnad från de vanliga procedural-serierna som vi vanligtvis hittar på FOX, och dess motsvarande konkurrenter (ABC, CBS, NBC), där det gärna ska vara enkelt att missa ett enstaka avsnitt och fortfarande hänga med i storyn för varje nytt specifikt avsnitt. Tänk dig NCIS, Bull, Blacklist och Lethal Weapon, så förstår du vad jag menar. När det kommer till The Passage kommer hela den första säsongen att berätta en mer övergripande historia, där varje del blir lika viktig.

Serien handlar om hur ett gäng forskare hittat en särskild gen som verkar kunna bota de allra flesta sjukdomar... med en pytteliten biverkning, till slut bryts din kropp ned och du blir till en vampyr. Forskarna vill visserligen inte kalla sina dömda-till-döden-fångar, som övertalats att agera försökskaniner i hopp om att släppas fria, för vampyrer. Men vad annars kallar man någon som inte tål solljus och livnär sig på att dricka blod?

the passage säsong 1
Oroliga forskare böjer på reglerna i "The Passage". Foto: Fox Sverige

Oavsett vad vi väljer att kalla dem. Världen råkar stå inför en potentiell pandemi, vilket får forskarna att böja på vissa regler i hopp om att få fram ett universellt botemedel. Här kommer vi tittare in i bilden! Brad Wolgast (Mark-Paul Gosselaar) blir beordrad att hämta nästa försökskanin, till experiment som han själv inte har behörighet att veta om.

Den unga, men street-smarta, flickan Amy Bellafonte (Sinayya Sidney) har fallit mellan samhällets stolar och är därför perfekt för ett sista försök att få fram ett botemedel. Men varken Amy eller Brad, som direkt plastfarsa-faller pladask för den unga flickan, känner sig särskilt villiga att ta reda på vad forskarna egentligen har för planer för henne.

Det finns visserligen gott om klyschor i tv-versionen av "The Passage", men efter att ha klämt tre avsnitt på raken känner jag mig nästan löjligt underhållen. Action, bra kemi mellan huvudrollsinnehavarna och vampyrer... det behövs inte mycket mer än så. Jag hoppas verkligen att serien överlever sin första säsong, då premissen för den andra (som jag inte vill spoila) är sjukt intressant. De tre första avsnitten, varav det första får svensk premiär på måndag, når åtminstone fram till en säker tre av fem i betyg.

Spana in vår lista med tips på de bästa serierna 2019.