Uppdaterad 24 oktober 2019 kl. 13:10 | Publicerad 19 april 2017 kl. 14:04

Serie: The Leftovers (2014-2017)

Skapare: Damon Lindelof, Tom Perotta

Medvekande: Justin Theroux, Amy Brenneman, Christopher Eccleston m.fl

Genre: Drama, fantasy

Avnittslängd: Ca 1 tim

The Leftovers är en TV-serie som, när den kom för ett par år sedan, krävde en del tålamod inledningsvis. Vi fick veta att 2% av jordens befolkning har försvunnit spårlöst, för att sedan få se hur denna plötsliga händelse påverkade de som inte försvann. Efter ett par svajiga avsnitt var jag totalt fast och sedan dess har jag snarare fått tygla mitt tålamod i väntan på nästa avsnitt. Merparten av den första säsongen var väldigt stabil, men när andra säsongen kom höjdes kvaliteten ännu ett snäpp och mystiken tätnade ytterligare. Några frågetecken rätades ut, men i slutet av säsong två satt jag ändå där med fler frågor än någonsin. Därför kan jag lugnt säga att den tredje och sista säsongen har varit en av årets mest efterlängtade från min sida.

Nu har äntligen det första avsnittet av säsong 3 landat på HBO Nordic och jag kan avslöja redan nu att det lever upp till förväntningarna. Avsnittet inleds på ett liknande sätt som säsong två gjorde, med att vi får följa en grupp människor långt bakåt i tiden. Vi befinner oss någonstans i USA i mitten av 1800-talet där invånarna i en liten by väntar på att syndafloden ska komma och rena jorden. Den kommer aldrig, men vi som har sett händelserna i säsong ett och sitter med facit i hand, vet ju att de kommer att få rätt till slut.

Vi förflyttar oss framåt i tiden till händelserna vid bron där The Guilty Remnants går ett dystert öde till mötes. Sedan hoppar vi fram ytterligare tre år. Även om mycket har förändrats är ändå det mesta sig likt i den lilla staden Jarden, Texas. Kevin Garver är numera polischef och Matt predikar fortfarande om återkomsten av de som försvann, fast nu inför en mycket större församling. Det är två veckor kvar till årsdagen för "The Departure" och nu är Matt och hans anhängare mer övertygade än någonsin att återkomsten kommer ske. Matt har dessutom börjat skriva på ett nytt Testament där Kevin Garver spelar en stor roll som någon slags Messias-figur.

Det är en ynnest att återigen få besöka staden, som numera går under namnet Miracle. För att inte tala om dess färgstarka invånare. Alla har de någon liten egenhet, som jag antigen har lärt mig att älska eller att hata. Seriens karaktärer är också väldigt komplexa, som huvudpersonen Kevin Garver till exempel. Ena stunden är han seriens mest jordnära karaktär, för att nästa stund vara den som all mystik kretsar kring.
En av seriens största styrkor är att det aldrig avslöjas var de försvunna människorna har tagit vägen. Att de istället fokuserar på hur de som har lämnats kvar har påverkats. Givetvis ställs däremot frågan varför de försvann, men det är en fråga vi hittills inte har fått svar på och jag skulle inte bli förvånad om frågan lämnas obesvarad även efter denna avslutande säsong. Det spelar dock mindre roll, för The Leftovers är ett typexempel på när resan mot målet är viktigare än själva målet. Och då är det tur att det fortfarande är en lång resa kvar till slutet.