• 1 tim 22 min
  • Dokumentär
Uppdaterad 09 december 2019 kl. 10:12 | Publicerad 11 november 2017 kl. 09:11
    Tonislav Hristov
Från filmen "The Good Postman". På bilen syns en man i mössa.
Brevbäraren Ivan. Foto: Making Movies Oy.

Brevbäraren Ivan bor i en liten by i Bulgarien, precis vid den turkiska gränsen. Byn håller på att dö ut då bara äldre bor där och inga nya generationer finns att hålla den vid liv. Över gränsen passerar nästan dagligen flyktingar från Syrien som vill söka skydd i Europa. Men gränspolisen är ofta på hugget och skickar tillbaka dem till Turkiet. Men Ivan har en politisk vision.

Om han skulle bli borgmästare i byn skulle han släppa in flyktingarna, låta dem bosätta sig hos dem och ge staden nytt liv. Men hans dröm delas inte av alla. Hans rival, Halachev, anser att syrierna ska stanna på andra sidan gränsen så byborna kan bygga upp staden själva. Diskussioner om byns utveckling och reflektioner om kommunismens tid formar kampanjerna inför valet då de få byborna kan påverka byns framtid.

Från filmen "The Good Postman" i regi av Tonislav Hristov. På bilden syns fyra personer sitta utomhus vid ett bord.

The Good Postman är en dokumentär med flera nivåer och historier i samma film. Till en början skildrar den situationen i byn, fattigdomen och folket som lever däri. Vidare skildrar den strävan efter en politisk reformering och hoppet om en ljusare framtid, samt även flyktingkrisen i Syrien och vad det innebär att vara en medmänniska som kan hjälpa utsatta, eller att vara någon som främst tänker på sig själv.

Vackra och starka bilder lyckas fånga gripande konversationer och ögonblick i byn, vilket får filmen att nästan kännas manusdriven från stund till stund. The Good Postman är väldigt välproducerad och människornas naturlighet framför kameran bygger upp atmosfären så pass starkt att vidare effekter som musik och dylikt knappt är behövligt. Det hela resulterar i en stark och gripande historia som väcker en del tankar om medmänsklighet i ett globalt perspektiv.

Med sitt höga betyg kvalar The Good Postman in på vår lista över årets bästa filmer. Där hittar du fler guldkorn att avnjuta!