The Deuce (säsong 2, avsnitt 1-2)

The Deuce (säsong 2, avsnitt 1-2)

• 9 x 60 min
Uppdaterad 07 december 2019 kl. 20:12 | Publicerad 02 oktober 2018 kl. 20:10

Fenomenal uppföljning på en mästerlig första säsong.

Som jag har längtat efter att återigen få kastas in i 70-talets skitiga och villkorslösa New York. Efter förra årets mästerliga första säsong är David Simon – skaparen bakom serien – tillbaks med en substansrik fortsättning. En blomstrande porrindustri, ett allt mer eskalerande maffiakrig och starka karaktärsporträtt är ingredienserna i säsong två av ’’The Deuce’’.

David Simon, George Pelecanos (skapare)
    James Franco, Maggie Gyllenhaal, Michael Rispoli, David Krumholtz, Gary Carr, Emily Meade, Lawrence Gilliard Jr. m.fl.
The Deuce

Times Square, New York i slutet på 70-talet. Samhället är i förändring på flera plan. Numera sker den större organiserade prostitutionen inte öppet på gatorna, utan i salonger drivna av olika maffior. Verksamheten blomstrar, vilket medför hårdare konkurrens och en hel del våldsamheter.

Vincent (James Franco) har under maffiabossen Rudy’s (Michael Rispoli) vingar blivit allt mer framgångsrik. Han är ansvarig för flertalet klubbar och har kommit att bli respekterad av både över- och underordnade. Detsamma går tyvärr inte att säga om hans tvillingbror Frankie (Franco gör en dubbelroll), som fortsätter att skuldsätta sig och ’’låna’’ pengar av Vincent.

Candy (Maggie Gyllenhaal) rör sig i andra kretsar. Hon har gett sig in i vuxenfilmsbranschen och försöker mot alla odds att tillföra mer klass och intellekt till de filmer hon regisserar. Det visar sig dock vara lättare sagt än gjort. Det är inte jättemånga manliga producenter som bryr sig om hennes idéer att göra kvalitetsmässig porrfilm. Till slut lyckas hon ändå övertyga sin vän Harvey (David Krumholtz) och de gör karriär tillsammans.

Maggie Gyllenhaal
Maggie Gyllenhaal i rollen som Candy. Foto: HBO.

På närliggande gator och hak rör sig också en hel drös av andra välskrivna karaktärer. Vi har hallicken C.C (Gary Carr) som börjar tappa kontrollen om Lori (Emily Meade) då hon blir mer och mer framstående i porrindustrin. Eller den numera cyniske polisen Chris (Lawrence Gilliard Jr.) som inte tror på statens initiativ att rensa upp på Times Square. Det är flera olika livsöden vi får ta del av, nästan för många kan tyckas. Men manuset är så skickligt hanterat att varje karaktär är av stor betydelse för helhetsbilden.

David Simon är, utan att överdriva, en av vår tids stora manusförfattare. Han bevisade det som allra tydligast i sitt omfattande kriminal- och samhällsdrama The Wire (2002-2008). Där skildrade han på ett mästerligt och skoningslöst sätt ett samhälleligt förfall orsakat av kriminalitet, droger, korruption och hopplöshet.

I The Deuce finns drag av det som gjorde The Wire så intressant: cyniska poliser, empatilösa kriminella, förtvivlade själar i samhällets bottenskikt och den korruption som förhindrar förbättring av situationen. Men i denna 70-talsskildring ligger det huvudsakliga fokuset på porrindustrin och hur synen på den förändras. Från att ha varit minimalistisk till att bli en miljardbransch.

En annan röd tråd genom seriens andra säsong är hur flera av de kvinnor som utnyttjats nu gör revolt mot det förtryck de fått utså från misogyna hallickar, torskar och producenter. Detta sker dock inte utan svårigheter och konsekvenser, vilket resulterar i flera starka och ibland tragiska scener. Men detta är ett ypperligt välskrivet sidospår med starka kvinnliga karaktärer som står i tydlig kontrast till den tillgjorda feminism som vi ser allt mer av i dagens Hollywoodproduktioner.

Därtill vill jag lyfta på hatten för alla fantastiska skådespelarinsatser. I synnerhet James Franco i dubbelrollen som tvillingbröderna Vincent och Frankie. Att spela två så helt olika karaktärer med den övertygelsen är en storartad bedrift.

Visste du att "The Deuce" får en tredje säsong, som även blir seriens sista? Läs mer här.