• 1 tim, 35 min
  • Skräck
Uppdaterad 06 december 2019 kl. 23:12 | Publicerad 23 november 2017 kl. 20:11

"The Cured" är den bästa zombiefilmen sedan "28 dagar senare" med en fräsch take på genren.

Ellen Page, Sam Keeley, Tom Vaughan-Lawlor m.fl.
Sam Keeley och Tom Vaughan-Lawlor i The Cured

Ett inslag i årets upplaga av Stockholms filmfestival var Horror Night där vi under nästan fem timmar fick ta del av två långfilmer och lika många kortfilmer. En av dessa blev en blev en personlig favorit av de jag såg under mina tre dagar på festivalen. Filmen, som ännu inte har något svenskt premiärdatum, heter The Cured och är en zombiefilm med en något annorlunda premiss.

Vid ett första anblick verkar The Cured följa det typiska upplägget för en zombiefilm. Stora delar av Storbritanniens befolkning har drabbats av ett virus som förvandlat dem till köttätande monster. Sedan tar dock handlingen en annorlunda vändning då forskare tar fram ett botemedel som helt och hållet återställer de smittade till sitt forna jag. Problemet är bara att både de botade och resten av befolkningen minns alla hemskheter de gjorde under sin tid som smittade vilket gör deras återinförsel i samhället minst sagt problematisk.

Det är befriande att se något nytt i en genre som mer eller mindre kört på i samma hjulspår sedan starten. De klassiska komponenterna i en zombiefilm finns fortfarande där i The Cured, men störst fokus ligger ändå på hur den enskilda individen påverkas av en sådan här katastrof. Och med "individ" menar jag även de smittade, för det är just så, att de känns som individer och inte ansiktslösa monster. Visst förekommer detta även i andra zombiefilmer, exempelvis Zach Snyders Dawn of the Dead. Det är med andra ord inget unikt för genren, men i The Cured tycker jag ändock att det tas till en helt ny nivå. Ett resultat av detta är att jag blev mer emotionellt involverad i filmen och dessutom riktigt rörd vid ett par tillfällen, vilket inte är vanligt när jag ser filmer av det här slaget.

Jag skulle vilja gå så långt som att säga att The Cured är den bästa zombiefilmen sedan 28 dagar senare. En välgjord produktion på alla plan med fantastiska skådespelarinsatser, från Ellen Page och Sam Keeley i huvudrollerna till alla statister, smittade eller ej.

Om The Cured får svensk biopremiär återstår att se, men det blir i vilket fall inte i år. I väntan på den kan du ju alltid ta och se någon av 2017 års bästa filmer.