Tenet

Tenet (2020)

• 2 tim 30 min
  • Action, Sci-fi
Uppdaterad 22 augusti 2020 kl. 07:08 | Publicerad 21 augusti 2020 kl. 18:08

Kungen av "brainy blockbusters" är tillbaka.

Och så var den äntligen här. Efter många om och men landar Christopher Nolans "Tenet" på landets biografer. Eric Diedrichs har sett filmen och gläds av regissörens ständiga önskan att utmana sin publik.

Christopher Nolan
    Christopher Nolan
    John David Washington, Robert Pattinson, Kenneth Branagh, Elizabeth Debicki m.fl.

Att säga att Christopher Nolan är sin generations Steven Spielberg är ganska bekvämt, men parallellen ligger nära till hands. Precis som sin föregångare är han världsbäst på att leverera grabbiga blockbusters, men med den stora skillnaden att han prioriterar hjärna framför hjärta. Manus framför karaktärer.

Tänk dig att Christopher Nolan, med allt vad det innebär, skulle göra en Bondfilm så kommer du rätt nära Tenet. Här följer vi en agent (John David Washington) som får i uppdrag att förhindra ett tredje världskrig. Under sin internationella resa korsar han vägar med agenten Neil (Robert Pattinson), en rysk vapensmugglare (Kenneth Branagh) samt dennes hustru Kat (Elizabeth Debicki). Eftersom jag själv hatar spoilers och Tenet verkligen bör upplevas med begränsad förkunskap säger jag inte heller någonting om de spektakulära inslagen.

Även om jag kan störa mig på hur Christopher Nolan nästan alltid krånglar till sina filmer genom att röra till tidslinjerna, tycker jag att nästan allt han har gjort är bra. I Tenet fortsätter han att leka med vår tidsuppfattning, men denna gången låter han dåtid, nutid och framtid samexistera i samma bildruta. Låter det rörigt? Det är det också, men som en forskare i filmen tidigt säger: – Du behöver inte förstå.

Kenneth Branagh är skräckinjagande.

Tenet

Visst, man behöver inte förstå hur allt hänger ihop för att vara mer än road, men oss emellan känns det mest som att Nolan inte riktigt vet hur han ska förklara filmens logik. Likväl är det svårt att inte låta sig hänföras av de sinnessjukt snygga actionscenerna, Ludwig Göranssons pampiga musik och det fantastiska fotot – TACK för att vissa fortfarande får filma på riktig film!

Dessutom är skådespeleriet rakt igenom lysande. Pattinson visar ännu en gång att han är en av vår tids absolut säkraste kort och jag ser fram emot att se mer av John David Washington. Likaså gör Kenneth Branagh sin bästa roll på evigheter. Han är genuint skräckinjagande som sin hotfulla karaktär, samtidigt som han mycket väl kan vara den mest levande figuren i Nolans filmuniversum.

För den som tycker att regissören saknar välskrivna kvinnliga karaktärer, kan jag meddela att han levererar sin bästa sedan Memento. Jäklar vad jag hejar på Kate! Tillsammans med Kenneth Branagh ger Elizabeth Debicki Tenet en mänsklig tyngd sällan skådad i Nolans värld. Kanske kommer han här näst att göra en film som faktiskt handlar om människor och inte bara plot devices?

I ganska exakt 20 år har Christopher Nolan visat att biopubliken suktar efter svårtuggade rullar som utmanar ens intellekt. Trots detta verkar Hollywoodeliten tro att Nolan är den enda människan på planeten som kan göra dem. Kom igen nu, våga satsa lite och våga lita på att vi faktiskt vill ha filmer som faktiskt är något att bita i!

För mer läsning, spana in vår ranking av alla Christopher Nolans filmer --> Eller scrolla vidare!