• 8 x 45 min
18 november 2020 kl. 16:11

”Tehran” är en spionthriller som står ut i mängden

Apple TV+ bjuder oss på sin första icke-engelskspråkiga TV-serie med den första säsongen av spionthrillerna ”Tehran”.

Dana Eden, Moshe Zonder
    Niv Sultan, Shaun Toub, Navid Negahban m.fl.

Tehran är en spionthriller med Iran och Israel i fokus, helt utan inhopp eller påverkan från vare sig USA, Storbritannien eller något annat land med en egen agenda. Vi slipper snack om priser på oljan eller vem som bör ta över styret i landet – för att det skulle kunna göra det möjligt att placera en ny militärbas på ett visst strategiskt ställe. Kort och gott, det här är helt enkelt något vi inte är vana vid att se från den här delen av världen – särskilt inte när det kommer till spionthrillers.

Vi tittare släpps in i handlingen när två israeler går ombord ett flygplan påväg mot en efterlängtad semester. En bit in på resan meddelar däremot piloten att flygplanet kommer att tvingas nödlanda i Tehran, Iran. Skräcken som lamslår de två passagerarna går även för den politiskt oinsatte inte att ta miste på. De båda länderna är ”ärkefiender” och Irans förre president sade till och med att målet var att ”Israel skulle utraderas från kartan”.

Med på samma plan finns även en hemlig Mossad-agent, som ska försöka infiltrera Iran och utföra en attack på elnätet... så att bombplan från Israel kan neutralisera en anläggning man misstänker är en del av Irans kärnvapenprogram. Planerna är givetvis långt mycket mer detaljerade, smartare och mer spännande än så – men där har vi alltså själva inledningen. Det går givetvis inte riktigt som planerat, utan istället får vi följa en katt-och-råtta-lek mellan Mossad och avdelningen med ansvar för Irans inrikessäkerhet.

Handlingen utspelar sig på lika delar persiska, hebreiska och engelska – där karaktärerna från Iran spelas av skådespelare från Iran och karaktärerna från Irael spelas av skådespelare från Israel. Seriens skapare har gjort sitt yttersta för att försöka göra en så ovinklad och icke-stereotypisk tagning av de båda länderna som möjligt. Men var från början enbart skapad för att visas på tv i Israel... tills Apple fick nys om projektet och insåg vilket fint hantverk och arbete som låg bakom produktionen.

Till skillnad från praktiskt taget alla andra liknande serier från den här regionen så insåg man hos Apple att det faktiskt inte behövde göras något ”amerikansk remake”, utan att streamingtjänsten just hade hittat sin första icke-engelskspråkiga TV-serie. Under åtta spännande avsnitt, som kan konsten att avsluta varje del med en cliffhanger som gör att du bara måste se början på nästa, så får alla vi som gillar spionthrillers underhållas av något lite annorlunda för en gång skull.

FÖR MER LÄSNING: Här hittar du årets bästa serier!