Recension: Ture Sventon och den magiska lampan (säsong 3)

• Äventyr, komedi
  • SVT Play
23 december 2023 kl. 13:12

Låt sämlorna konsumeras

Robert Gustafsson intar återigen rollen som privatdetektiven Ture Sventon och den här gången med Sora Elding vid sin sida när säsong 3 kommer till SVT.

Robert Gustafsson, Johan Glans, Sora Elding, Björn Gustafsson m.fl.

Familjeäventyret börjar när Ville Vessla (Johan Glans) kommer över en magisk lampa med förmågan att få alla ens önskningar att slå in. Nu är goda råd dyra och Ture Sventon (Robert Gustafsson) måste stoppa Ville Vessla från att använda lampan i sin onda plan att ta över världen. Vid sin sida har privatdetektiven den tolvårige Irma (Sora Elding).

Ett familjeäventyr för de yngre i familjen

SVT är återigen aktivt med ett klassiskt familjedrama som följer samma uppbyggnad och stereotyper som så många andra svenska barnprogram innan – en ung huvudperson som är så mycket smartare än de vuxna karaktärerna som hon omringas av, en självupptagen skurk som inte lyssnar på sina följeslagare, som alla saknar egna viljor (ganska bokstavligen), förrän det är för sent, och en tydlig moral om att inte vara självisk för att knyta ihop det hela.

Trots att serien marknadsförs som ett familjeäventyr skulle jag säga att publiken som skulle få ut mest av den tillhör den yngre generation då jag tvivlar på att många äldre skulle finna ett intresse i den väldigt tillgjorda och onaturliga dialogen och platta humorn. Många av skämten tror jag skulle flyga över många barns huvuden, men samtidigt är de för PG för att vara roliga för vuxna och de skämt som är mer barnanpassade känns i kontrast för barnsliga.

Ture Sventon själv kändes dessutom som en off-brand version av Sherlock Holmes när han försökte visa upp sin analytiska förmåga att se igenom människors avsikter och dra slutsatser från till synes tomma intet, vilket i det här fallet bara kändes cringe.

Ture Sventon
Johan Glans, Robert Gustafsson och Yasmine Seifi. Foto: Janne Danielsson/SVT

En kombination av spänning, drama och detektivarbete

Men detta är från perspektivet av en ung vuxen, som redan har en tagg i sidan när det kommer till svensk film. Ture Sventon och den magiska lampan har ett spännande koncept – en magisk lampa kapabel att få alla önskningar att slå in och tre skilda parter som alla jagar lampan med sina egna motiv som motivation–  med cliffhangers som får en att ivrigt vilja hoppa vidare till nästa avsnitt samt en ung kvinnlig karaktär som har potentialen att utvecklas till något stort om manusförfattarna ger henne chansen. Jag kan helt klart se hur de lite yngre familjemedlemmarna skulle kunna gilla den här serien, men tyvärr fungerade den inte för mig.

“Ture Sventon och den magiska lampan” finns nu att se på SVT.