Recension: Taelgia (säsong 1) – högt betyg till SVT-satsningen

• SVT Play
Uppdaterad 28 september 2023 kl. 09:09 | Publicerad 11 augusti 2023 kl. 19:08

Taelgia är ett måste

På Way Out West förhandsvisades premiäravsnittet av "Taelgia". Filmtopps Eric Diedrichs imponeras över Jens Östbergs skapelse och kallar den för "ett måste".

Jens Östberg
    John Hanna, Sara Shirpey, Jonay Pineda Skallak m.fl.

Way Out West i år är det helt klart de svenska dramaserierna som är den stora grejen för oss filmjournalister. Utöver en andra säsong av Viaplays Threesome, får vi också ta del av premiäravsnitten för Ondskan, Tore och Taelgia. Nu har jag lämnat visningen för den sistnämnda, sugen på mera.

Det är ett imponerande världsbygge Jens Östberg har gjort, där kriminalitet, polisarbete och framförallt lojalitet är viktiga beståndsdelar. inledningsvis presenteras vi för den unge, aspirerande mekanikern Gabriel (John Hanna), vars värld plötsligt rivs upp när det uppdagas – av skumma filurer i vardagsrummet – att farsan har spelat bort lägenheten. Nu ska ett nytt liv startas i Ronna, som verkligen inte kan beskrivas som Södertäljes Shangri-La.

Alla vägar bär till basketplanen

Det dröjer inte länge innan han börjar hänga med ligisten Marko (Jonay Pineda Skallak), som snabbt ser Gabriel som ett behändigt verktyg i sina skumraskaffärer. Förtjänar Marko, som ändå ser honom, hans lojalitet eller ska han vara lojal till sin familj? Farsan har ju fuckat upp totalt. Samtidigt följer vi den nya polisen Sibel (Sara Shirpey), som med sin syrianska bakgrund ses som en förrädare av ortens ungdomar.

Fler karaktärer målas upp och den gemensamma nämnaren för dem alla – utöver sagda lojalitet och placeringar på kriminell/polis-skalan – visar sig vara basket. Av olika anledningar möts de alla när Södertäljes elitlag Taelgia spelar.

SVT har de senaste åren levererat flera imponerande TV-serier och Taelgia är inget undantag. Det är så klart lätt att dra paralleller till både Tunna blå linjen och Netflix Snabba cash, men efter att ha sett sextio minuter skulle jag inte direkt säga att Taelgia är skyldig dem särskilt mycket. Det är mer nedtonat än Snabba Cash och mer balanserat än Tunna blå. Östberg har uppenbart lagt stor möda på att göra alla sina karaktärer till människor, även de mer tvivelaktiga. De är inte bara gangsters, de är farsor, bröder och vänner med. Denna serien är ett måste.

"Taelgia" har premiär den 22 september, missa inte!