Recension: Nolly (säsong 1)

Recension: Nolly (säsong 1)

• 3 x 45 min
  • SVT Play
24 maj 2023 kl. 09:05

Helena Bonham Carter i rollen som brittisk såpastjärna

Den brittiska miniserien “Nolly” har nu premiär på SVT Play. Handlingen kretsar kring en framgångsrik skådespelerska som blev nationell tv-stjärna i Storbritannien mellan 60- och 80-talet. Serien är en fin hyllning, men den ger inte så mycket när den handlar om en person och tv-serie som båda eventuellt är relativt okända för dagens publik.

Russel T. Davies
    Helena Bonham Carter, Con O’Neill, Augustus Prew, Antonia Bernath m.fl.

Den brittiska skådespelerskan Noele “Nolly” Gordon blev nationell såpastjärna i Storbritannien när hon spelade huvudrollen i tv-serien Crossroads. Den gick mellan åren 1964 och 1987 för att sedan återupptas en kort vända mellan 2001 och 2003. Noele Gordon var med sedan starten, men fick oväntat sparken 1981 utan någon egentlig förklaring till varför. I seriens tre avsnitt visas hur hon gick från stjärna till att inte veta vad hon skulle göra med sitt liv.

När Gordon fick sparken spekulerade media och alla tittare flitigt om vad som hade kunnat förorsaka den stora stjärnans så kallade fall. Än i dag är det ingen som riktigt vet vad som egentligen hände. Var det tv-bolaget som ville ha bort henne och försöka höja tittarsiffrorna eller var det hon själv som på så sätt ville stärka sin karriär? En sak är dock säker – efter hennes bortgång 1985 överlevde inte serien som las ner kort därefter.

Serien är svår att ta till sig

Eventuellt är det en generationsfråga. Såg man på TV mellan åren 1964 till 1987 vet man möjligtvis vem Noele Gordon var och känner till den brittiska tv-serien Crossroads, men gjorde man inte det är chansen stor att man inte är så insatt i varken henne eller programmet. Det är ungefär som att en serie skulle göras i Sverige om en skådespelare som varit med i, säg Rederiet. Vi här vet vem det är, men gör resten av världen det? Därför är det svårt att ta till sig Nolly när man inte har någon som helst kännedom om detta.

Det märks att serien är gjord just för en brittisk publik eftersom de hoppar direkt in i att hon säger sitt namn, och det är det. Antagligen för att den publiken vet exakt vem hon var och vad hon gjorde, men för en annan ger serien inte så mycket. Det handlar mest om vad som gjorde att hon fick sparken från programmet och hur hennes liv sedan slutade när hon avled 1985. Det är en vackert berättad historia med glimten i ögat, men det är känslomässigt svårt att ta till sig den.

Kvinnans roll i tv-branschen i förhållande till mannens

Den stora underhållningen i serien är Helena Bonham Carter som spelar huvudrollen. Hon har en komisk tajming som fungerar perfekt i det här sammanhanget och man kan tänka sig att hon porträtterar skådespelerskan på ett mycket bra sätt med tanke på att brittisk media hyllat hennes insats. Det är hennes agerande som får en att ändå känna för karaktären och det hon är med om när man inte vet vem hon var på riktigt.

Ett av de ämnen som tas upp mest under seriens gång är kvinnans roll i tv-branschen i förhållande till mannens, vilket går att applicera även på andra branscher och tragiskt nog är lika aktuellt i nutid. I serien framställer de det som att Gordon bestämt trodde att det var på grund av männen hon fått sparken och att speciellt en av dem ville ha bort henne för att hon var för svår att jobba med. Mycket av det som konstateras angående kvinnor och män är fortfarande ett lika stort problem som det var då, vilket ger serien en aktuell framtoning eftersom samma dilemma kan uppstå inom vilket arbete som helst idag.

“Nolly” är en vacker hyllning till skådespelerskan Noele Gordon och den är berättad på ett tekniskt mycket bra sätt och visar positivt upp henne. Däremot är det svårt att ta till sig det känslomässiga när man inte har något som helst förhållande till specifikt henne eller brittisk äldre TV som helhet. Detta gör serien nischad mot en specifik publik, som dock med stor sannolikhet kan uppskatta den väldigt mycket.

“Nolly” har premiär den 24 maj på SVT Play.