30 november 2021 kl. 16:11

Årets julkalender bjuder på spänning och humor.

Som alltid kickar julen igång 1 december när årets julkalender har premiär. I år bjuder familjen Knyckertz på en hel del spänning och värme som kommer få hela familjen att dra på smilbanden.

Leif Lindblom
    Anders Sparring
    David Sundin, Gizem Erdogan, Axel Adelöw, Paloma Grandin, Filip Berg m.fl

En hederlig jul med Knyckertz är baserad på Anders Sparrings böcker om den kriminella familjen Knyckertz. När stadens domkyrka ska få tillbaka den ovärderliga stjärnan "Rosen från Sinai" vill självklart mamma Fia (Gizem Erdogan) och pappa Bove (David Sundin) sno skatten. Men sonen Ture (Axel Adelöw) vill att föräldrarna och syster Kriminellen (Paloma Grandin) sköter sig och är hederliga, så att de alla kan fira jul tillsammans.

Dagen innan jul väntas nämligen mormor Stulia (Gunnel Fred) släppas från stadens fängelse, om hon inte gör något rackartyg. Men det ser inte ut att bli helt lätt. För Fia och Bove vill verkligen att Förbrytarakademin ska släppa in dem och för att göra det behöver Ture skärpa till sig och bli kriminell, samtidigt som Knyckertz visar sina kriminella förmågor genom att sno "Rosen från Sinai" innan någon annan tjuv gör det. Det är helt enkelt inte lätt att fira en hederlig jul när hela ens familj är tjuvar.

Har allt en julkalender ska ha, och lite till

Oavsett hur gammal man är så är julkalendern på TV en viktig del av julen. Många försöker skämta bort det och låtsas som att det bara är trams, ändå sitter alla där och ser ett eller två avsnitt åtminstone. För den som får för sig att ge årets julkalender en chans 1 december är risken stor att man sitter bänkad varje dag till den spännande avslutningen på julafton. En hederlig jul med familjen Knyckertz är nämligen allt för charmig och underhållande för att släppa om man väl börjat titta.

Årets julkalender har nämligen allt en julkalender ska ha, och lite till. Den når kanske inte riktigt upp till nivåer som superklassikerna Greveholm och Sunes jul, men är helt klart bland de bättre, kanske någonsin. Detta mycket tack vare sin spänning och underbart varma humor som genomsyrar avsnitten. Även jag som är något äldre än målgruppen kommer på mig själv med att skratta och dra på smilbanden flertalet gånger under avsnitten.

Seriens många bekanta ansikten gör alla fina insatser och ger julkalendern mycket av sin värme och charm. Gizem Erdogan och David Sundin är omöjliga att inte älska i sina roller som något ovanliga föräldrar som över allt annat vill att sina barn ska bli kriminella. "Ger men bara ett barn tillräckligt med kärlek så kommer kriminaliteten av sig själv” är bara en av alla härliga rader som föräldrarna bjuder på. Dessutom bjuder bland annat Gunnel Fred, Claes Malmberg och Filip Berg på vasst skådespeleri. Det gör även  Paloma Grandin och Axel Adelöw i rollerna som Kriminellen och Ture.

Något som brukar vara kritiserat och viktigt i julkalendrar är julkänslan. Julkalendern med Allram Eest möttes av kritikstorm, till viss del på grund av totalt utebliven julkänsla. Lyckligtvis har årets julkalender nästan ett överflöd av julkänsla och julpynt. Det är knappt en bildruta som inte har en snödriva eller något julpynt. Att handlingen kretsar kring en julstjärna och väntan på julafton gör ju inte saken sämre.

Jag kan nästan garantera att årets julkalender kommer att uppskattas av både stora och små. Den spännande handlingen, alla charmiga karaktärerna och vassa skådespeleriet tillsammans med härligt manus gör familjen Knyckertz svår att släppa och ännu svårare att inte tycka om.