Recension: Conversations With Friends (säsong 1)

• 12 x 30 min
  • SVT Play
21 juni 2023 kl. 08:06

Sally Rooneys debutbok har blivit serie

Förra året kom "Conversations with Friends" till HBO Max och nu hittar serien till SVT Play, så vi passar på att lyfta recensionen för seriens öppningsavsnitt ännu en gång – som är en stark inledning.

Alice Birch och Meadhbh McHugh
    Alison Oliver, Sasha Lane, Jemima Kirke, Joe Alwyn m.fl

Precis som i Sally Rooneys "Normala människor" är relationer och människors känslor i fokus även i Conversations with Friends, som är baserad på Sally Rooneys debutbok. Serien inleds med att vi får lära känna 21-åriga Frances och hennes bästa bän Bobbi sommaren före sista året på college. Vännerna har sin egna spoken word-föreställning på en teater i Dublin. Efter en föreställning träffar de den berömda författaren Melissa. Frances och Bobbi utvecklar snabbt en relation med Melissa som bjuder över vännerna.

Efter iskallt bad i det irländska havet bjuds vännerna på middag hemma hos Melissa och hennes man Nick. Frances blir genast blixtförälskad i denne Nick. I takt med att hon och Nick träffas fler och fler gånger på diverse kulturevent växer känslorna hos Francis. Det blir starten av en märklig och trasslig relation till det gifta paret.

Påminner starkt om "Normala människor"

När jag först såg "Normala människor" golvades jag helt av Sally Rooneys berättelse och karaktärer. Det var jag inte ensam om. Serien slog rekord efter rekord och kammade hem flera priser. Efter den enorma succén var det ingen fråga om någon skulle göra en serie av Rooneys övriga böcker, utan när. När Element Pictures nu fick i uppdrag av BBC och Hulu att göra Conversations with Friends är Rooneys ingredienser tydliga. Men riktigt lika bra som Normala människor vet jag dock inte om den blir efter att ha sett premiäravsnittet.

Säsongspremiären ger en hint av vad som väntar och låter oss lära känna seriens karaktärer. Karaktärerna har, precis som i Normala människor ett intressant djup och komplexitet. Det är inte alltid det som karaktärerna säger, utan det som inte sägs som är det intressanta. För precis som i Normala människor finns det hela tiden underliggande gnistor som slår och en känsla av "will they, won't they". Det råder inga tvivel om att det kommer bli trassliga relationer, svek och starka känslor även i Rooneys andra filmatisering.

Första avsnittet "av Conversations with Friends" lovar verkligen gott. Den påminner nästan för mycket om "Normala människor", men efter att ha sett premiäravsnittet är jag inte helt övertygad om att den kommer nå samma nivåer. Till viss del kan det bero på att detta var Rooneys debutroman och kanske inte riktigt hittade rätt innan succéromanen som hon släppte ett par år senare.

Recensionen publicerades ursprungligen i maj 2022.