ftrack

Svenska ftrack vinner en Oscar

Filmtopp
05 februari 2021 kl. 10:02

Jobbar med Disney och Netflix.

Det svenska företaget ftrack prisas av Oscars Akademin för sitt bidrag till filmskapande. Ftrack är ett av få svenska företag som äras med en teknisk Oscar.

Svenska ftrack tilldelas priset av Akademin för sitt bidrag till film- och postproduktion genom sin produkt ftrack Studio, en projekthanteringsplattform som underlättar för filmskapare att samarbeta och att effektivisera sitt film- och efterproduktionsarbete. Plattformen används idag av kunder i 60 länder och bland de största märks Disney, Netflix, HBO och CBS Television Studios som använt tekniken i bland annat Marvel-filmer, Spider-Man och Space Jam.

– Det här är ett oerhört stolt ögonblick för oss alla på ftrack. Vi är väldigt ödmjuka över att plattformen vunnit ett så prestigefyllt pris, ett pris för oss som vanligtvis inte får synas lika mycket men som möjliggör filmskapande, säger Fredrik Limsäter, VD på ftrack.

Akademins jury tilldelar grundarna Fredrik Limsäter, vd, Björn Rydahl, teknisk produktchef, och Mattias Lagergren, produktchef, priset för teknisk prestation för ftrack Studios framstående design, arkitektur och teknik.

– Vår plattform är ett sätt för kreatörer att kommunicera och samarbeta om alltmer komplexa produktioner och visuella effekter. Nu ser vi fram emot att jobba vidare i en tid där lagarbete oberoende av plats behövs mer än någonsin, säger Fredrik Limsäter.

Så fungerar ftrack:

Till Filmtopp berättar Fredrik Limsäter att idén till ftrack föddes redan 2005/2006 efter en tids arbete i filmbranschen, bland annat med Harry Potter-filmerna:

– I grunden är jag civilingenjör, och älskar att förbättra och effektivisera workflows och processer. Jag blev förvånad över saknaden av dedikerade plattformar för att styra stora komplexa filmproduktioner. 2008 flyttade jag och min familj tillbaka till Stockholm från Los Angeles, och i samband med att jag blev delägare i en Studio i Stockholm,  påbörjades också arbetet med ftrack. I första hand för att lösa de proble, och utmaningar som vi själva hade som studio, men ganska snabbt stod det klart att andra studios runt om i världen behövde samma verktyg för att styra sina projekt. Snabbspola till 2021 så har vi kunder i 60 länder, 4 globala kontor och de största varumärkena inom film och TV som kunder - en jätterolig resa.

Hur det var när första internationella, stora kunden kontaktade ftrack?

– Vår första riktigt stora kund var Cinesite, som i dag har flera Studios runt om i världen och producerar visuella effekter för film och TV, samt producerar egna animerade långfilmer. Vårt första möte med dem var 2012 i London, där de tidigt kände att vi hade en bra produkt som de gärna ville bygga sin framtida produktionspipeline på. Det bör nämnas att mitt första jobb i filmbranschen var på just Cinesite cirka 10 år tidigare, där jag först gjorde mitt examensarbete som civilingenjör och utvecklade ett 3D animations system som simulerade stora arméer på filmduken, för att sedan fortsatte arbeta som Technical Director.

Priset delas ut av Akademin under den digitala Scientific and Technical Awards-galan som visas på Oscars webbplats kl. 22.00, lördag den 13 februari 2021.