27 juni 2021 kl. 16:06

Som Supersugen… igen

"Supercool" är i princip en kopia på "Supersugen" (2007), fast inte lika bra. Filmen bjuder dock på ett och annat skratt.

Teppo Airaksinen
    Olli Haikka och Ali Moussavi
    Jake Short, Madison Davenport, Miles J. Harvey, Damon Wayans jr. m.fl.

Den smånördige killen Neil (Jake Short) gillar den populära tjejen Summer (Madison Davenport). Han fantiserar ofta ihop osannolika scenarion, som alltid slutar med att hon vill ligga med honom. Det går dock inte lika bra i verkligheten. Tack vare en magisk önskning förvandlas han till en riktigt snygg kille. Med sin bäste vän, Gilbert (Miles J. Harvey) ger de sig ut i natten med målet att Neil ska bli tillsammans med Summer.

En halvt genomtänkt kopia

Det här har vi sett förut. Många gånger. Jag skulle vilja kalla denna subgenre för Sista natten med gänget, efter George Lucas genombrottsfilm från 1973, som hade ett liknande koncept.  På 80-talet hade vi Drömtjejen (1985). Häromåret fick vi Booksmart (2019). Supersugen (2007) har nästan exakt samma titel och upplägg som Supercool. Filmerna jag har nämnt i detta stycke är rätt roliga och hjälpte till att definiera sin generation ungdomsfilmer på ett eller annat sätt. Supercool känns mest som en halvt genomtänkt kopia.

Visst skrattar jag

Visst blir det roligt ibland. Jag kan inte annat än känna igen mig när de två bästa vännerna pratar om tjejer och diverse osannolika scenarion. Jag tror att alla kan känna igen sig i det grova men samtidigt naiva tugget mellan två bästa vänner i tonåren. Som i alla filmer av detta slag stöter de ihop med riktigt knasiga karaktärer under sin vilda kväll. Som när de behöver fixa lite piller och plötsligt befinner sig i en något udda sexuell situation.

Mellan de spridda skratten kan jag inte annat än sucka lite. För många av de knasiga situationerna känns som om de är inklämda i manuset; jag kan se framför mig hur manusförfattaren sitter och skrockar i sin kammare för att han tycker att han fick till det. Han måste ha varit riktigt nöjd med konceptet med en klantig rånare. För det är med två gånger inom loppet av tio minuter. Och budskapet, om att vi alla duger som vi är, är så jävla utslitet vid det här laget att det bara är trasor kvar av det i Supercool.

Se Supersugen istället

"McLovin" (Christopher Mintz-Plasse) i Supersugen är en kultförklarad karaktär. Foto: Cony Pictures Releasing.

"Supercool" bjuder på ett par skratt. Och om ni inte har sett Sista natten med gänget, Drömtjejen, Booksmart eller Supersugen, kommer ni säkerligen få ut mer av Supercool än jag fick. Men om ni inte sett tidigare nämnda filmer, tycker jag ni ska se dem istället. För de är mycket bättre.

Scrolla vidare för mer läsning eller spana in vår artikel med sommarens biopremiärer.