Sunset (2018)

Sunset (2018)

• 2 tim 22 min
  • Thriller, drama
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 15:12 | Publicerad 20 mars 2019 kl. 16:03

Lågintensiv ungersk kostym-thriller

"Sunset" är en ungersk film som utspelar sig några år innan första världskriget. En hattaffär och dottern till affärens grundare står mitt i händelsernas centrum när det ungerska folkets ilska mot österrikiska kungligheter når sin kokpunkt.

Lázló Nemes
    Lázló Nemes, Clara Royer & Matthieu Taponier
    Juli Jakab, Vlad Ivanov, Evelin Dobos m.fl.
Sunset filmen

Írisz Leiter (Juli Jakab) återvänder till Budapest och sina föräldrars prestigefyllda hattaffär, som bland annat frekventeras av adel och kungligheter. Hennes föräldrar dog under mystiska omständigheter när hon var liten. Affären drivs numera av Oszkár Brill (Vlad Ivanov). Írisz söker arbete i affären, men får ett högst kyligt mottagande. Det står snart klart att hattaffären är ett nexus för konflikten mellan det ungerska folket och det österrikiska kungahuset. Írisz befinner sig därmed mitt i konflikten.

Jag är faktiskt osäker på om jag sett en ungersk film tidigare. Jag misstänker dock att denna film snarare reflekterar Lázló Nemes, det vill säga regissörens, stil än någon nationell sådan. Nemes har ett väldigt starkt fokus på Írisz, sin huvudkaraktär. Kameran följer henne ständigt. Denna teknik används till en sådan grad att det förekommer väldigt få klipp. Denna teknik kombineras med en väldigt minimalistisk berättarteknik; Írisz har inga allierade och får söka sina svar med väldigt lite hjälp.

Detta gör "Sunset" till en film som kanske kan sägas vara lite ”svår”. Det är en film som inte ger oss några enkla svar, som de flesta Hollywoodfilmer kan sägas göra. Men jag skulle vilja påstå att det också gör filmen mer intressant. Jag fick anstränga mig för att försöka förstå varför folk är så hemlighetsfulla, rädda och/eller arga. Med andra ord engagerade denna filmen mig mer än de flesta andra filmer gör.

Juli Jakab i Sunset.
Den här skallige mannen i monokel är precis lika marig som han ser ut. Foto: Studio S.

På imdb benämns "Sunset" som ett drama. Jag skulle dock vilja påstå att detta är en rätt så renodlad thriller. Den kan nästan jämföras med en film noir, i stil med Chinatown och L.A. Konfidentiellt. Istället för en amerikansk halvalkoholiserad privatdetektiv får vi följa en ungersk hattmakare, som försöker få reda på sanningen om sitt familjeföretag.

"Sunset" utspelar sig 1910. Kostymer och miljöer är underbart gjorda och fotade. Detta är anledningen till att jag vill kalla detta för en kostym-thriller (nej, jag tror inte det är en benämning som används till vardags). Denna ungerska film kan lätt mäta sig med brittiska kostymdramer. Själv tycker jag många kostymdramer är rätt segdragna. Detta är alltså inte fallet med Sunset.

"Sunset" är absolut inte för alla. Berättartekniken gör att vi som åskådare verkligen måste engagera oss i händelserna, eftersom filmen kräver av oss att vi själva tolkar vad som händer. Jag tror dock många kommer uppskatta detta. Och det skadar inte att det är en fasligt snygg film också.