Sune vs Sune (2018)

Sune vs Sune (2018)

• 1 tim 29 min
Uppdaterad 06 december 2019 kl. 15:12 | Publicerad 28 november 2018 kl. 15:11

Är det inte dags att pensionera Sune nu?

Folkkäre Sune är tillbaka i nya "Sune vs Sune". Men tyvärr är filmens humor galet överdriven och skämskudden tas ofta fram. När Sune själv inte ens är den mest intressanta karaktären i sin egen film är det kanske dags att pensionera honom?

Jon Holmgren
    Jon Holmgren
    Elis Gerdt, Fredrik Hallgren, William Spetz, Baxter Renman m.fl
Elis Gerdt i "Sune vs Sune".
Elis Gerdt i "Sune vs Sune".

Sune ska börja fyran. Nu går han inte i lågstadiet längre och det gäller att tidigt etablera sin position i klassen. Åtminstone säger storasyster Anna det. När en ny pojke som också heter Sune börjar i klassen finner sig Sune snabbt exkluderad och ersatt. Framför allt när hans stora kärlek Sophie börjar umgås mer med den nya Sune. Samtidigt har Rudolf ångest över sitt jobb och Karin är avundsjuk på den nya Sunes mammas lyxiga liv.

Sören Olsson och Anders Jacobssons karaktär Sune fortsätter att klamra sig fast i den svenska populärkulturen. Sedan julkalendern Sunes jul och den populära långfilmen Sunes sommar från 90-talet har det gjorts flera produktioner med olika skådespelare. Men frågan är om det inte är nog nu. Sune, Pappa Rudolf och mamma Karin blir bara knäppare för varje ny film och humorn här är galet överdriven.

"Sune vs Sunes" största problem är att det är svårt att över huvud taget känna något intresse för just Sune. Sidokaraktärer som den knäppa musikläraren som plötsligt klipper av sig håret är mer intressanta. Hans drömtjej Sophie ges heller ingen personlighet alls och har i stället tilldelats vuxendialog. Med fraser som "jag känner inte igen dig längre Sune, du är inte dig själv" måste hon ses som en av de mest insiktsfulla och vältaliga 10-åringar någonsin.

Sunes tjejtjusande humor har kanske spelat ut sin roll. Numera är han mest en konstig kille som pratar med soptunnor och får märkliga utbrott i klassrummet. Vad hände med fantasifulle Sune som svävar fram eller låtsas att han är en riddare under medeltiden? Tillsammans med Håkan fantiserar han här lite grann om att de är på en okänd planet och jagas av troll. Dessa scener är visuellt välgjorda och visar också att Håkan är Sunes flykt tillbaka till en mer lekfull vardag. Bort från det seriösa och problematiska han stöter på i skolan. Mer fokus borde ha lagts på detta.

"Sunes sommar" lyckades bli en av Sveriges mest omtyckta familjefilmer genom tiderna. Sune vs Sune kan på sin höjd bli ihågkommen som en tråkig barnfilm som tjatade ut en folkkär karaktär. Är det inte dags att pensionera Sune?

För fler inhemska produktioner kan du spana in vår lista över kommande svenska filmer under 2018.