Sthlm rekviem (avsnitt 1-6)

Sthlm rekviem (avsnitt 1-6)

• 10 x 45 min
Uppdaterad 07 december 2019 kl. 12:12 | Publicerad 22 oktober 2018 kl. 19:10

“Sthlm rekviem” är en välgjord, trovärdig och mörk kriminalserie.

“Sthlm rekviem” är en fängslande kriminalserie med ett kallt och dystert Stockholm som spelplan. Karaktärerna är hämtade ur Kristina Ohlssons böcker om kriminologen Fredrika Bergman och skådespeleriet är komplext.

Karin Fahlén & Lisa Ohlin
    Jörgen Hjerdt & Pauline Wolff
    Liv Mjönes, Jonas Karlsson, Alexej Manvelov m.fl.

Liv Mjönes, känd från bland annat Guldbaggenominerade All inclusive spelar rollen som Fredrika Bergman i C Mores nya originalserie Sthlm rekviem. Hon är en violinist som har skolat om sig till kriminalare. När serien tar vid har Fredrika precis börjat jobba som "civilare" inom Stockholmspolisen där hon mottags kyligt av sina nya kollegorna. Jonas Karlsson ser vi i rollen som kommissarie Alex Recht och Alexej Manvelov som polisen Peder Rydh. Trots deras skepsis visar Fredrika snabbt att hon kan tillföra något nytt till gruppen, vilket tvingar dem att se saker ur ett nytt perspektiv.

I "Sthlm rekviem" påverkar de olika fallen utredningsgruppen både på ett personligt och yrkesmässigt plan. Skådespelar-trion är trovärdiga i sina roller och berättelsen lämnar mycket plats för karaktärerna att utvecklas och bli mer komplexa. Trots att de i grund och botten är väldigt olika, lyckas de bygga en sorts bräcklig kemi genom en gemensam känsla av vilsenhet. Något som blir väldigt intressant och tilltalande för oss tittare att ta del av.

Seriens spelplats är ett kallt och dystert Stockholm där en verklighet präglad av våld och ondska brer ut sig. Sthlm Rekviem har en visuell ton som påminner om The Killing och Bron. Detta hade kunnat kännas väldigt "gjort", men ihop med de välskrivna karaktärerna fungerar det fint. I takt med att dramat utvecklas pusslar vi tittare ihop deras bakgrundshistorier och lär känna trion samtidigt som de lär sig relatera till varandra och fungerar ihop.

Ibland kan avsnitten vara något för självständiga och en mer övergripande röd tråd hade gynnat berättelsen och drivet framåt. Gärningsmännen kan även kännas överdrivna och på gränsen till parodiska. Men serien är väldigt spännande och det är svår att sluta titta när en väl har börjat.

För mer läsning, se vår lista över nya serier från 2018.