• 2 tim 32 min
  • Action, Sci-fi
Uppdaterad 09 december 2019 kl. 09:12 | Publicerad 12 december 2017 kl. 22:12

Så var det äntligen dags för det åttonde kapitlet i rymdsagan Star Wars.

Daisy Ridley, Adam Driver, Carrie Fischer, Mark Hamill m.fl.

Star Wars The Last jedi

Rey (Daisy Ridley) har lyckats ta sig till jedimästare Lukes (Mark Hamill) hemliga boendeplats, planeten Ahch-To, för att be om hjälp. The First Order har vuxit sig allt starkare och är nära att ta över hela galaxen med sina styrkor. Supreme Leader Snoke drillar sin lärjunge Kylo Ren (Adam Driver) att på allvar bli den nya ”Vader”. Han måste dock utplåna både Rey och Luke för att kunna bli fulländad.

Prinsessan Leia, motståndsrörelsen ledare, fortsätter tappert att stå emot attackerna. De är dock hårt pressade och efter att hela flygflottan med bombplan slagits ut, har motståndsrörelsen inte mycket kvar att sätta emot. Rey måste återvända med ”The Last Jedi” för att ge hopp till de allierade.

Star Wars: The Last Jedi är både regisserad och skriven av Rian Johnson (Looper). Han litar inte riktigt på sin publik vilket är synd. Han använder istället sina karaktärer till bitvis överberättande. Varje hot, riskfylld manöver, komplicerat vapen eller strategiskt beslut ska förmedlas tydligt och med en kantig dialog för att publiken inte ska känna sig utanför eller förvirrad. Jag tycker det hela blir överarbetat och rent av lite larvigt. Dessutom kryllar dialogen av humoristiska repliker som faller platt.

Däremot är filmen stundtals väldigt spännande och snyggt gjord även om vissa animerade scener inte känns helt genomarbetade – fyrkantig grafik som skär sig. Givetvis matas vi med mycket action och den är både bra och medryckande. Den långa filmen tappar tempo i mittenpartierna men takten stegras igen mot slutet. Faktum är att jag trodde filmen var slut vid tre tillfällen. The Last Jedi är som en berg-och-dalbana. Nya saker händer ständigt och flera klimax uppenbarade sig i dragkampen mellan ont och gott.

Flera gamla bekanta dyker upp även denna gången och starkast lyser Carrie Fischer som Leia. Hon omger sig hela tiden med en värme. Luke Skywalkers entré kan nästan ses som motsatsen. Vi får flera förklaringar till varför han hållit sig undan och gör som han gör. Hamilton gör ett starkt avtryck. Givetvis strösslas det med flera referenser från de tidigare filmerna på ett positivt sätt och fansen kommer att bli nöjda.

The Last Jedi är en klassisk andrafilm, en upptakt till la grande finale. Låt oss hoppas att J.J. Abrams klarar av trilogiavslutningen, eftersom han återvänder i registolen i den sista (?) filmen. Testa gärna vårt roliga Star Wars-quiz för att veta vilken sida du står på, är du sith eller jedi?