Spring Uje spring

Spring Uje spring (2020)

• 1 tim 18 min
Uppdaterad 31 januari 2021 kl. 16:01 | Publicerad 27 januari 2020 kl. 20:01

Bra, Uje, bra!

"Spring Uje spring" handlar om Doktor Kosmos-frontmannen Uje Brandelius som tampas med sitt parkinsonbesked. I filmen spelar Uje sig själv, liksom hans familj spelar sig själva. Roligt, sorgligt och terapeutiskt.

Henrik Schyffert
    Uje Brandelius
    Uje Brandelius, Bixi Brandelius, Therese Hörnqvist m.fl.

Spring Uje Spring är skriven av Uje Brandelius, handlar om Uje Brandelius och i huvudrollen ser vi Uje Brandelius. För gemene man må den frekventa användningen av Uje Brandelius namn i föregående mening förefalla fullständigt intetsägande, men för den som faktiskt har lite koll på den svenska indiescenen bör varenda upprepad stavelse pocka på nyfikenhet. Uje Brandelius är nämligen frontmannen i ikoniska Doktor Kosmos – en ögonsten i musiksveriges periferi.

För att göra spelfilmen om hur det var att få sitt parkinsonbesked har Uje teamat up med Henrik Schyffert, som med några "regi-i-TV-gig" i bagaget ställt sig bakom kameran för att regissera sin första långfilm. Hur är resultatet då? Riktigt jäkla bra.

Under en ringa speltid på 78 minuter lyckas nämligen upphovsmännen förmedla en lika delar rolig som gripande historia om att tampas med en livskris. Berättandet är naket, ärligt och underhållande. I filmen spelar Uje sig själv, liksom hans familj spelar sig själva. Det vilar givetvis en terapeutisk känsla över det hela och vi i publiken ska vara tacksamma över att vi har fått förtroendet att kika in i familjen Brandelius liv.

Med det sagt ska du inte tro att Spring Uje spring är någon snyfthistoria. Nej, det är snarare en film om att i ett nytt ljus återfinna sig själv och sin plats i världen. I ett hysteriskt roligt kollage får vi exempelvis se när Uje ska bemästra sin livskris genom att pröva aktiviteter han aldrig gjort förut, så som improvisationsteater, stand-up och att stödja lokala konstnärer. Om detta är sant vill jag berömma hans mod. Om det är fiktion hans humor.

"Spring Uje spring" är en stark inledning på det svenska filmåret 2020. Om det fortsätter på det här spåret kan Svenska Filminstitutets VD Anna Serner, som oroat sig för svensk films framtid, dra en lättnadens suck.