Småkryp 2: Äventyr i Karibien är en barnsligt vuxen barnfilm.

Den andra filmen om insekterna i den franska dalen fortsätter att charma den yngsta målgruppen och levererar samtidigt en ganska originell historia.

Hélène Giraud, Thomas Szabo
    Hélène Giraud, Thomas Szabo
    Bruno Salomone, Thierry Frémont, Stéphane Coulon m.fl.
Stillbild ur Småkryp 2.

Sedan Disneys monopol på barnfilmer bröts på 90-talet har ocean av filmer från alla håll och kanter producerats. Kvalitén har varit blandad, i alla fall har med vuxna ögon. Den riktade målgruppen - barnen - har dock aldrig brytt sig om vuxenvärldens sågningar. Så länge filmerna bjuder på knasiga karaktärer och lika knasiga animationer, så har de den unga publiken förtroende.

Det franska animerade barnprogrammet Minuscule (2006) har länge varit populärt i hemlandet. Framgångsreceptet är att serien använder både animation och verkliga miljöer, och att dialogerna är utelämnade och ersatta med infantila ljud som tillsammans med fysisk komik, står för humorn. Estetiken är en charmig hybrid mellan Pingu och Vem satte dit Roger Rabbit. 2013 kom den hyllade långfilmen och nu är den efterlängtade uppföljaren här, Småkryp 2: Äventyr i Karibien.

I Småkryp 2: Äventyr i Karibien bjuds publiken inledningsvis på vackra naturfoton från den franska landsbygden, där snön ligger som ett lapptäcke över dalen. Insekterna har bunkrat upp i sina iden inför vintern, men när nyckelpiga-pappan och tillika huvudpersonen får se sin son hamna i en låda med sylt som skeppas till Karibien, har han inget annat val än att samla ihop småkryps-kompisarna igen och ge sig ut på en räddningsaktion.

Animationerna håller långt ifrån Pixar-klass, men det är inte meningen heller. Animatörerna på franska produktionsbolaget Futurikon vet vad förskolebarnen vill ha; gulliga, färgstarka karaktärer, (bokstavligt talat) i regnbågens alla nyanser, med stora ögon som tillfredställer publiken. Estetiken för tankarna till den australiensiska serietidningen Träsket där karaktärernas design attraherar och får en att förlåta den mediokra humorn.

Trots att innehållet i filmen riktar sig till den yngsta publiken finns det ingredienser som förstärker helhetsintrycket, såsom samhällskritik, kärlek och filmreferenser. Det blir exempelvis uppenbart när myran och spindeln flyger förbi en sprakande fullmåne på bästa E.T.-manér. Småkryp 2: Äventyr i Karibien är en barnsligt vuxen barnfilm som charmar hela familjen.