Recension: Yellowjackets (säsong 2)

• 8 x 60 min
  • Skräck, Thriller
  • SkyShowtime
Sofie Landgren
21 mars 2023 kl. 07:03

Vass attityd och ett kaxigt, orent manus

Den andra säsongen av SkyShowtimes psykologiska skräckis "Yellowjackets" fortsätter att leverera på en hög nivå. Med ett välskrivet, makabert manus och en klockren casting får vi nu se fortsättningen efter flygplanskraschen och dess påverkan på karaktärerna som överlevt.

Bart Nickerson, Ashley Lyle
    Melanie Lynskey, Christina Ricci, Juliette Lewis, Sophie Thatcher, Sophie Nélisse, Ella Purnell, Kevin Alves, Elijah Wood m.fl.

Efter två långa år är det äntligen dags för den andra säsongen av "Yellowjackets"

I serien "Yellowjackets" på SkyShowtime får vi följa ett fotbollslag bestående av gymnasieflickor som lyckas överleva en flygkrasch djupt i den avlägsna, norra vildmarken. För att överleva måste de ta till drastiska åtgärder och tvinga sig själva till att göra saker som kommer att ge dem mardrömmar för resten av livet. I en korsklippning mellan dåtid och nutid bevisas det att det förflutna aldrig riktigt är förbi och att det som började i vildmarken är långt ifrån över.

Under den andra säsongen av Yellowjackets har det gått två månader sedan en ung Shauna (Sophie Nélisse) gav Jackie (Ella Purnell) den kalla axeln, vilket ledde till det katastrofala resultatet att Jackie somnade ute i snön och frös till döds. Nu, hotade av vildmarkens mörker, kommer våra tidigare delstatsmästare att tvingas fatta omöjliga beslut. Men den verkliga mardrömmen för var och en av dem blir att ta reda på vilka de är, och vad de är villiga att offra för att överleva.

Nya filmer och serier på SkyShowtime i mars 2023

Är Yellowjackets säsong 2 lika trollbindande som första?

Ända sedan jag som sjuåring såg filmen "Alive" från 1993 om rugbylaget som överlevde en flygplanskrasch i Anderna så har jag haft en fascination över just temat att överleva, helt strandsatta efter en flygplanskrasch. Efter att jag av en ren slump hittade serien Yellowjackets för två år sedan så har den lämnat exakt samma trollbindande känsla. Den första säsongen har jag lite bisarrt nog sett tre gånger. Det är någonting med utvecklingsförloppet i vad en människa är villig att göra för att överleva.

Efter två års väntan är det äntligen dags för premiären av den efterlängtade säsong två av Yellowjackets – kan den leva upp till mina skyhöga förväntningar?

Yellowjackets (säsong 1, avsnitt 1)

Överlevnad, kannibalism, sekter och trauman

Det korta svaret är ja. Det här är en serie som fortsätter att leverera med väl utarbetade karaktärer och fantastiskt skådespeleri. Ett vasst och kaxigt manus med fortsatt djupdykning i huvudpersonernas livshistorier och en hel del nya ansikten. Skaparna har också på ett kreativt och makabert sätt lyckats behålla stora inslag av karaktären Jackie, som gick bort under föregående säsong, och vi får nu se vad resten av laget kommer att göra med hennes kvarlevor. Överlevnad, vildmark, kannibalism, sekter och trauman i en skickligt genomförd korsklippning mellan karaktärernas ungdomsår och liv i dag.

Det här är en magstark serie och inte lämpad för dig som är känslig, är du däremot som mig och älskar skräck och psykologiska thrillers så kommer du inte att bli besviken. Som en bonus får vi även se Elijah Wood i rollen som hobby-detektiven Walter, en roll som ger lite extra gnistra till säsongen.

Missa inte premiären av "Yellowjackets" säsong 2 på SkyShowtime den 25 mars.