Nya filmer och serier på SkyShowtime i mars 2023

Recension: Rabbit Hole (säsong 1)

• 8 x 45 min
  • SkyShowtime
31 mars 2023 kl. 12:03

Rabbit Hole är både lovande och lämnar mer att önska

Första avsnittet av dramat Rabbit Hole lämnar en med många frågetecken kring det mesta och det är svårt att greppa vilken väg detta kommer ta. Känslan av att serien inte tar sig själv på alltför stort allvar, skapar många intriger och dess starka huvudrollsinnehavare är vad som talar för den.

Glenn Ficarra, John Requa
    Kiefer Sutherland, Charles Dance, Meta Golding, Enid Graham m.fl.

Det går inte att skilja på vad som är verkligt eller inte. Så inleds dramaserien Rabbit Hole som kretsar kring John Weir, en företagsspion som i första avsnittet efter en vanlig dag på jobbet blir oskyldigt anklagad för mord. Han ger sig ut i jakt på svar och är övertygad om att han är förföljd, att hans fiender i sin tur spionerar på honom och att alla han möter har en dold agenda.

När Kiefer Sutherland dyker upp som huvudrollsinnehavare i en ny serie, som dessutom utlovar drama och en del action, är det oundvikligt att inte tänka på hans roll som Jack Bauer i 24. Huvudkaraktären John Weir i nya dramat Rabbit Hole skulle kunna vara Bauer som gått vidare i livet, blivit expert på företagsspionage och därtill paranoid.

Oförutsägbarheten skapar spänning

Pilotavsnittet känns vagt till en början och man får inte riktigt grepp om vad för sorts serie Rabbit Hole vill vara. Om det är drama, thriller eller action och i vissa scener även en släng av komedi då Sutherlands karaktär kommer med lättsamma och sarkastiska svar på det mesta. Först mot avsnittets andra halva när Weir får veta att han är jagad för mord tar handlingen fart på riktigt.

Man vet inte vad som ska hända och det är svårt att försöka lista ut det, vilket är bra då spänningen tilltar. Weir säger i början att han inte vet vad som är verkligt eller inte och i och med detta känns det som att vad som helst skulle kunna hända i serien, och den samtidigt lättsamma tonen får en att acceptera det.

Rabbit Hole

I behov av ökat tempo

Tempot skulle kunna vara högre redan från början, för som det känns nu är avsnittet uppdelat i helt olika genrer. Weir känns först som en självsäker och framgångsrik man som har problem med sin son och sina egna barndomsminnen, som verkar hemsöka honom. Sedan blir han plötsligt en actionhjälte som måste rentvå sitt namn, och sista kvarten går allt i ett.

Någonting som förvärrar tempot är användningen av expositionsdialog. Allting återges och förklaras i dialoger, vilket ger en känslan av att seriemakarna inte tar sig själva på för stort allvar. Detta i sig är bra, men de snabba scenerna med actionfeeling är mer givande än dialogscenerna, för det är ändå i actiongenren som Kiefer Sutherland skiner som starkast.

Med tanke på att det känns oförutsägbart vad som kan ske framåt i serien lockas man att se kommande avsnitt, dock med en viss skepsis. I inledningen biktar sig Weir hos en präst och hoppas på att Gud ska tala om för honom vad egentligen det är som pågår. Och samma känsla lämnas man med efter första avsnittet av Rabbit Hole, man undrar precis som honom vad det är som pågår.

"Rabbit Hole" har premiär på SkyShowtime den 31 mars.