Recension: Scream VI (2023)

Uppdaterad 08 juli 2023 kl. 10:07 | Publicerad 10 mars 2023 kl. 19:03

Underhållningen är total när Scream-serien spinner vidare

Nu hugger ”Scream 6” sig in på svenska biografer för att göra snittar av besökarna. Den förra filmen fick tiden att gå snabbt, men den här gången är Filmtopps Axel Diedrichs än mer underhållen.

Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett
    Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett
    Melissa Barrera, Jenna Ortega, Courteney Cox m.fl.

I januari förra året fick vi se Ready or Not-duon Bettinelli-Olpin & Tyler Gillett föra Wes Cravens arv vidare och leverera en requel (en vag uppföljare med så kallade legacy-karaktärer). Men även om betygsfyran jag delade ut till Scream kändes snäll, så var den vassare än flera av sina föregångare. Nu har de två regissörerna på bara drygt ett år lyckats ge oss en uppföljare i Scream 6 som höjer nivån ytterligare.

När vi återser våra överlevare från den senaste Ghostface-slakten har de dragit flyttlasset till New York, och därmed markeras den första gången som filmserien lämnar småstaden Woodsboros kusliga inramning. Men när ett nytt maskerat hot dyker upp på jakt efter Tara, Sam och alla deras närstående, blir vi snabbt påminda om att storstaden kan vara minst lika skrämmande den med – i synnerhet när det nalkas halloweensäsong och gatorna fylls av ett stim där ingen kan höra dig skrika.

Recension: Scream 6 (2023)

Ger franchisen ny luft

Inför visningen var jag skeptisk till valet att byta spelplan (en serie definieras ju trots allt av sin arena), men efter att ha sett Scream 6 känns det som ett skickligt drag för att ge franchisen ny luft och kanske mest av allt för att höja flåset. När en Ghostface som tidigare jobbat i skuggan plötsligt vågar dundra in på en livsmedelsbutik och döda alla som står i vägen för sin måltavla, kommer serien loss ur det grepp vi trodde att vi höll om den för att sen kasta oss över ryggen.

Utöver att vara en starkare pulshöjare är den nya filmen gjord med mer tanke och på ett direkt manus som håller berättelsen på rätt kurs – föregångaren Scream hade sina överflödiga avstickare. Men de rivigare mordscenerna åt sidan har man här jobbat på karaktärerna. Framför allt Sam, huvudrollen som var något av det blekare slaget i förra filmen. Här får hon fler dimensioner och en mörkare sida som lägger grunden för en spännande karaktärsutveckling.

Recension: Scream 6 (2023)

Scream kan pågå ett bra tag till

Med "Scream 6" leker skaparna med våra förväntningar och gör tillräckligt mycket rätt för att jag knappt ska reflektera över att varken Neve Campbell eller David Arquette är med i filmen. Men tvivla inte, mycket är fortfarande sig likt. Metahumorn och nostalgin finns där, om än mer skohornad och på tomgång än vad den varit förut. Likaså finns de obligatoriska men mindre intressanta partierna på polisstationen, eller de där våra huvudkaraktärer bearbetar sina trauman. Men till det stora hela lyckas man imponerande bra med att baka in en fräsch ton som tveklöst går att spinna vidare på.

Det finns en känsla av att Bettinelli-Olpin & Tyler Gillett vill skicka en signal till de som tvivlar på dem. Lika mycket känns det som att Scream kommer att pågå ett bra tag till – och det får vi då vara glada för. Det här var ren och skär underhållning.