Scream (2015-)

• 10 x 45 min
  • Skräck
Uppdaterad 05 december 2019 kl. 12:12 | Publicerad 20 juli 2015 kl. 18:07
    Jill E. Blotevogel, Jay Beattie, Dan Dworkin (skapare)
    Willa Fitzgerald, Carlson Young, John Karna m.fl.

Under fyra "Scream"-filmer har vi befunnit oss i den fiktiva staden Woodsboro där vi följt modiga Sidney Prescott (Neve Campbell) och hennes skräckinjagande äventyr tillsammans med journalisten Gale Weathers (Courtney Cox) och sheriffen Dwight Riley (David Arquette). Det är nu dags att gå vidare för att granska en ny modell av franchisen, nämligen MTV:s TV-serie Scream.

Vi befinner oss i skolmiljö i staden Lakewood och när en avslöjande Youtube-video som blottar två tonåringar blir viral kastas mångas liv om. Personerna som ligger bakom videon befinner sig under hot av en knivbeväpnad seriemördare bakom mask.

Jag är ett fan av de första två Scream-filmerna och var givetvis snabb med att spana in serien. Jag tycker att den tredje och den fjärde filmen blev alltför repetitiva och saknade kreativitet och därför såg jag fram emot en nytändning av franchisen. Istället får jag nöja mig med en förlängd version av "samma" berättelse. Serien tillför ingenting nytt till konceptet och det är tydligt att skaparna inte försöker att distansera serien från filmen.

Scream

Det vi får se är en utdragen slasher-story där karaktärerna är opålitliga, något som kännetecknar just Scream, och karaktärerna i sig är influerade (om inte kopierade) av de som är med i filmerna. Vi har "skräckfilmsexperten", "sheriffen" och "dottern som är utsatt på grund av hennes morsas förflutna". Vi har till och med den "hungriga journalisten" som ser precis likadan ut som Weathers. Det enda som känns annorlunda med karaktärerna är att mördarens "Ghostface"-mask är utbytt mot en annan.

Meta-känslan är även den densamma och i första avsnittet säger en karaktär: "You can't do a slasher movie as a TV-series.". Han pratar vidare om hur slasher-filmer gör sig bäst under korta tidsutrymmen och i regel har ju slasher-mönstret faktiskt sett ut så. Om jag inte har fel är MTV:s Scream den absolut första slasher-serien och det ska bli kul att se ifall den kan motbevisa påståendet och hålla måttet för en hel säsong (hittills har tre avsnitt släppts). För trots att serien i mitt tycke är på tok för lik filmerna, finner jag ett underhållningsvärde.

Precis som i första filmen blir jag spänd istället för irriterad när miljön känns "riggad" och offren har glasväggar som gör dem försvarslösa mot mördaren. Precis som i första filmen blir jag spänd istället för irriterad när karaktärer gör idiotiska val som att utforska mörka bilgarage istället för att återgå till festen i rummet bredvid och hämta hjälp.

Om du är ett fan av filmerna och gillar dem precis som de är kommer du alltså inte att bli besviken.

I sin helhet kommer säsongen att sträcka sig över tio avsnitt.

Bäst: Det sker många mord som tvingar skaparna att döda av karaktärer vi lär oss känna på vägen. Vilket gör det hela mer spännande!