• Drama, Romantik
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 13:12 | Publicerad 27 augusti 2017 kl. 16:08

Oscarsbelönade Warren Beatty är tillbaka i registolen med ett romantiskt triangeldrama i slutet av 1950-talets Hollywood mellan två unga, drömmande personer och deras chef, miljardären Howard Hughes.

Warren Beatty
    Warren Beatty
    Lily Collins, Alden Ehrenreich, Warren Beatty, Matthew Broderick m.fl.

Unga Marla (Lily Collins) blir inbjuden till Hollywood av Hughes (Warren Beatty).  Hon ska bli en av hans kontraktflickor med chans att bli nästa stora filmstjärna. Som vinnare av skönhetstävlingar och duktig musiker hoppas hon på en roll i en av hans produktioner. På flygplatsen träffar hon Frank, anställd chaufför hos Hughes med uppdrag att skjutsa flickorna över hela staden. Hans plan är att försöka sälja in en investeringsidé hos Hughes som kommer att göra dem båda förmögna.

Det tar inte lång tid innan känslor börjar uppstå mellan Marla och Frank. Men båda två är djupt religiösa, Marla som baptist och Frank som metodist, vilket försvårar det hela då Frank även är förlovad med sin ungdomskärlek. Båda två avgudar dessutom sin chef, men då Hughes inte alltid är särskilt lätt att ha att göra med trasslar livet snart till sig ordentligt för dem.

Frank (Alden Ehrenreich) och Howard Hughes (Warren Beatty) sitter på en pir vid ett bord och äter hamburgare i Rules Don't Apply.
Alden Ehrenreich och Warren Beatty.

Till en början verkar Rules Don't Apply lovande med ett vackert och gripande drama i en spännande miljö i en spännande tid. Att dessutom låta hela historien kretsa kring verkliga Howard Hughes, känd för sina filmer men främst för sin flygplansindustri, ger filmen en mer autentisk känsla och greppar tag om mig som publik mer än om allt hade varit tagit ur luften. Men det blir också där filmen brister som mest. Eftersom Rules Don't Apply både försöker skildra Hughes excentriska liv bakom ridåerna, och ett starkt kärleksdrama blir den lite för kluven. Det finns ingen riktig harmoni mellan historierna vilket får de båda att framstå som aningen trubbiga.

Emellertid levererar alla tre väldigt fina insatser i sitt skådespel. Warren Beatty har inte synts till på länge, men bevisar här att han är lika vass idag som förr. Lily Collins blev även Golden Globe-nominerad för sin tolkning av Marla och jag tror absolut att hon har en intressant framtid för oss att följa. Utan att avslöja för mycket av handlingen vill jag ändå belysa en scen där Marla hetsigt grälar med Frank i en hiss som hon gör helt briljant.