Uppdaterad 09 december 2019 kl. 14:12 | Publicerad 16 juni 2017 kl. 19:06
    Lucia Aniello
    Lucia Aniello, Paul W. Downs
    Scarlett Johansson, Kate McKinnon, Zoë Kravitz, Jillian Bell, Ilana Glazer m.fl.
Kate McKinnon, Ilana Glazer, Zoe Kravitz, Scarlett Johansson och Jillian Bell
Foto

Jess och hennes vänner reser till Miami för att ha en galen möhippa. Efter en kväll fylld med alkohol och droger ringer en manlig strippa på dörren till deras lånade hus vid stranden. Det som skulle bli en perfekt helg för tjejerna, förstörs helt när strippan råkar ut för en hemsk olycka.

Rough Night är tänkt att fungera som en Baksmällan med kvinnor istället för män. Ett intressant koncept, men filmen saknar den komiska puls Baksmällan vann över oss med. Det är visserligen smart att ändra på stereotyperna (killarnas svensexa kulminerar i en vinprovning medan möhippan spårar ur fullständigt efter kokainintag). Men de förhöjda stunderna känns krystade och gör inte filmen underhållande. Jag saknar en autentisk nerv.

Scarlett Johansson är en mångsidig skådespelerska. Från att främst ha spelat "den heta tjejen", har hon på senare år visat sig vara mer än så. I bland annat Avengers-filmerna ser vi henne som en häftig actionhjälte. I rollen som Jess i Rough Night spelar det däremot inte så stor roll ifall hon är bra eller inte. Hon hade till och med kunnat göra en Oscarsvinnande insats utan att filmen för den delen hade blivit bra.

Manuset (skrivet av regissör Lucia Aniello och Paul W. Downs som spelar fästmannen Peter) är helt enkelt fantasilöst och det finns inte en sekund då jag sugs in i storyn. Karaktärerna pratar med varandra, men replikerna skriver publiken på näsan. När karaktären Alice (spelad av Jillian Bell) bokstavligen förklarar skämt, känns det som att manusförfattarna underskattar oss. Eller så riktar skaparna sig till en alldeles för lättköpt målgrupp. Inget av alternativen känns särkilt härliga.

Kemin mellan de fem huvudrollsinnehavarna fungerar någorlunda väl och jag kan tänka mig att de hade superkul när de spelade in filmen, men ingen av dem sticker ut. Kate McKinnon i rollen som Pippa rör sig med en australisk brytning som varken övertygar eller resulterar i några skratt. Zoë Kravitz och Ilana Glazer tillför alldeles för lite eftersom deras karaktärer är så pass banala och Jillian Bell är för det mesta bara irriterande.

Det är extra surt att när en kvinnlig regissör väl får göra en dyr studiofilm, med fem välkända och för det mesta duktiga kvinnliga skådespelerskor i huvudrollerna, blir resultatet så här dåligt. Visst, jag skrattade till en eller två gånger, men för det mesta är Rough Night hundra plågsamma minuter. Om du är ute efter en skrattfilm, spana istället in vår lista över bra nya komedier.

Bäst: Conga av Gloria Estefan är en guilty pleasure-låt, och återfinns i soundtracket.
Sämst: Det vedervärdiga manuset.